Harhaanjohtava markkinointi ja viherpesu
Puumalainen, Saara (2024)
Puumalainen, Saara
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725722
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, osaavatko kuluttajat tunnistaa harhaanjohtavan markkinoinnin ja viherpesun. Lisäksi tarkoituksena oli tarkastella, ovatko kuluttajat tietoisia markkinointia koskevasta lainsäädännöstä.
Aluksi tietopohjassa käsitellään harhaanjohtavaa markkinointia ja viherpesua sekä niiden tunnusmerkkejä. Lisäksi käydään läpi sekä kansallista että EU-lainsäädäntöä. Lopuksi opinnäytetyöhön on koottu neljä esimerkkiä siitä, millä eri tavoin eri yritysten mainonta on ollut harhaanjohtavaa tai viherpesua on käytetty.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmiksi valikoitui kysely sekä teemahaastattelut. Teemahaastattelut pidettiin kahdeksalle henkilölle ja haastattelurunko sisälsi 13 kysymystä. Haastattelujen lisäksi tietoa haettiin kyselyllä, joka sisälsi kaikkiaan 18 kysymystä ja sai vastauksia 142 henkilöltä.
Tiedonkeruun tuloksissa selvisi, että harhaanjohtavuus on kuluttajien mielestä yleistä, mutta tunnistettavuus on välillä vaikeaa ja siksi kuluttajat ovat kriittisiä tehdessään ostopäätöksiä. Kuluttajat osasivat nimetä esimerkkejä sekä harhaanjohtavasta markkinoinnista että viherpesusta. Lisäksi kyselyssä nousi selvästi esiin se, että markkinointia koskeva lainsäädäntö ei ole useimmille kuluttajille tuttu.
Aluksi tietopohjassa käsitellään harhaanjohtavaa markkinointia ja viherpesua sekä niiden tunnusmerkkejä. Lisäksi käydään läpi sekä kansallista että EU-lainsäädäntöä. Lopuksi opinnäytetyöhön on koottu neljä esimerkkiä siitä, millä eri tavoin eri yritysten mainonta on ollut harhaanjohtavaa tai viherpesua on käytetty.
Opinnäytetyön tiedonkeruumenetelmiksi valikoitui kysely sekä teemahaastattelut. Teemahaastattelut pidettiin kahdeksalle henkilölle ja haastattelurunko sisälsi 13 kysymystä. Haastattelujen lisäksi tietoa haettiin kyselyllä, joka sisälsi kaikkiaan 18 kysymystä ja sai vastauksia 142 henkilöltä.
Tiedonkeruun tuloksissa selvisi, että harhaanjohtavuus on kuluttajien mielestä yleistä, mutta tunnistettavuus on välillä vaikeaa ja siksi kuluttajat ovat kriittisiä tehdessään ostopäätöksiä. Kuluttajat osasivat nimetä esimerkkejä sekä harhaanjohtavasta markkinoinnista että viherpesusta. Lisäksi kyselyssä nousi selvästi esiin se, että markkinointia koskeva lainsäädäntö ei ole useimmille kuluttajille tuttu.