Digitaalisen oppimisympäristön oppimisdatan hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä : dataputken suunnittelu ja prototyyppi
Suojansalo, Seppo (2024)
Suojansalo, Seppo
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda prototyyppi toimeksiantajan ympäristöön soveltuvasta dataputkesta oppimisanalytiikan hyödyntämiseksi. Oppimisanalytiikka on kehittyvä ja mahdollisuuksia tarjoava työkalu opiskelijan, henkilöstön sekä päätöksenteon tueksi osana organisaation tiedolla johtamista. Oppimisanalytiikan hyödyntämisen mahdollistamiseksi on käyttöselvitysten lisäksi oltava dataputki, joka lopulta mahdollistaa datan hyödyntämisen arvon luomiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tampereen seudun ammattiopisto Tredu.
Käytännön osaa tukeva teoreettinen viitekehys käsitteli oppimisen digitalisoitumista, tietojohtamista sekä oppimisanalytiikkaa koskevia hankkeita ja niiden tuotoksia. Lisäksi käsitellään dataputken prototyypin keskeiset käsitteet ja toteutuksen teoria. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuloksena on kehittämismenetelmän mukaisesti lähtöselvitykseen pohjaava prototyyppi dataputkesta tiedon hakemiseen, käsittelyyn ja tallentamiseen datan jatkojalostusta varten. Tutkimuksen aineisto koostuu viitekehyksestä sekä toimeksiantajan henkilöstön kanssa käydyistä keskusteluista, joilla toteutusvaihtoehtoja ja kehitysideoita kartoitettiin.
Opinnäytetyön tuloksena on kolmesta erillisestä ohjelmakoodista koostuva dataputki. Työn lopussa käsitellään prototyypin ensimmäisen version kehittämisen aikana havaitut kehityskohteet seuraavaa versiota varten sekä käyttöönottoa varten tarvittuja toimia ja selvityksiä, jotka tulevat mahdollisesti vaikuttamaan seuraavaan kehitysvaiheeseen. Työn tutkimuskysymykset edesauttavat organisaatiota oppimisanalytiikan käytön edistämisessä ja dataputken prototyyppi tarjoaa lähtökohdan oppimisdatan käsittelyn käytännön ratkaisulle. Työ edistää organisaation tiedolla johtamisen mahdollisuuksia. Prototyyppiä tulee jatkossa testata ja kehittää oppimisanalytiikan käyttöönottoon sisältyvien selvitysten tulosten pohjalta.
Käytännön osaa tukeva teoreettinen viitekehys käsitteli oppimisen digitalisoitumista, tietojohtamista sekä oppimisanalytiikkaa koskevia hankkeita ja niiden tuotoksia. Lisäksi käsitellään dataputken prototyypin keskeiset käsitteet ja toteutuksen teoria. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuloksena on kehittämismenetelmän mukaisesti lähtöselvitykseen pohjaava prototyyppi dataputkesta tiedon hakemiseen, käsittelyyn ja tallentamiseen datan jatkojalostusta varten. Tutkimuksen aineisto koostuu viitekehyksestä sekä toimeksiantajan henkilöstön kanssa käydyistä keskusteluista, joilla toteutusvaihtoehtoja ja kehitysideoita kartoitettiin.
Opinnäytetyön tuloksena on kolmesta erillisestä ohjelmakoodista koostuva dataputki. Työn lopussa käsitellään prototyypin ensimmäisen version kehittämisen aikana havaitut kehityskohteet seuraavaa versiota varten sekä käyttöönottoa varten tarvittuja toimia ja selvityksiä, jotka tulevat mahdollisesti vaikuttamaan seuraavaan kehitysvaiheeseen. Työn tutkimuskysymykset edesauttavat organisaatiota oppimisanalytiikan käytön edistämisessä ja dataputken prototyyppi tarjoaa lähtökohdan oppimisdatan käsittelyn käytännön ratkaisulle. Työ edistää organisaation tiedolla johtamisen mahdollisuuksia. Prototyyppiä tulee jatkossa testata ja kehittää oppimisanalytiikan käyttöönottoon sisältyvien selvitysten tulosten pohjalta.