Ett gemensamt konstverk till Axxells nya skolhus : samhällskonst med studerande inom andra stadiets yrkesutbildning
Kronström, Mariella (2024)
Kronström, Mariella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725729
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett samhällskonstnärligt projekt för första och andra årets ungdomsstuderande vid yrkesutbildaren Axxell i Pargas. Ett av målen med arbetet var att skapa ett gemensamt konstverk till Axxell Pargas nya skolhus. Det andra målet var att i samband med skoldagen erbjuda de studerande en kreativ samhällskonstnärlig lågtröskelaktivitet. Arbetets tredje mål var att ta reda på vad de studerande som varit delaktiga ansåg om sin medverkan i projektet.
Sammanlagt involverades närmare 100 studerande i projektet. Det konkreta slutresultatet blev det gemensamma väggkonstverket ”90 steps”. Verket består av olika målade träribbor och är synligt placerat i aulan i det nya skolhuset.
Information berörande deltagarnas upplevelser och åsikter samlades in genom observation, projektdagbok, fotografering samt personintervjuer. Informationen påvisar att de studerande ansåg sitt deltagande ha varit betydelsefullt. Genom projektets konstbaserade aktivitet gavs de möjlighet till att vara delaktiga och påverka, samtidigt som de fick utlopp för sin kreativitet.
På basis av detta arbetes resultat kan man dra slutsatsen att de uppställda målen nåddes. Aktiviteten förverkligades, konstverket skapades och de studerandes åsikter presenterades. Arbetet påvisade även att samhällkonst som arbetsmetod lämpade sig väl för ändamålet och målgruppen. Opinnäytetyöni on ensimmäisen ja toisen vuoden nuoriso-opiskelijoiden yhteisötaiteellinen projekti ammattikouluttaja Axxellissa Paraisilla. Yksi tavoitteista oli luoda yhteinen seinätaideteos Axxellin Paraisten yksikön uuteen koulurakennukseen. Toisena tavoitteena oli tarjota opiskelijoille matalan kynnyksen taidelähtöistä toimintaa koulupäivän yhteydessä. Työn kolmantena tavoitteena oli selvittää, mitä opiskelijat ajattelivat osallistumisestaan hankkeeseen.
Hankkeeseen osallistui lähes 100 opiskelijaa. Konkreettiseksi lopputulokseksi muodostui yhteinen seinätaideteos ”90 steps”. Teos koostuu erilaisista maalatuista puurimoista, ja se on sijoitettu näkyvästi uuden koulun aulaan.
Tietoa osallistujien kokemuksista ja mielipiteistä kerättiin havainnoinnin, projektipäiväkirjan, valokuvauksen sekä henkilöhaastattelujen kautta. Tiedot osoittavat, että opiskelijat pitivät osallistumistaan merkittävänä. Projektin taiteeseen perustuva toiminta antoi heille sekä mahdollisuuden olla osallisia ja vaikuttaa että olla luovia.
Tämän työn tulosten perusteella voidaan päätellä, että asetetut tavoitteet saavutettiin. Aktiviteetti toteutui, taideteos luotiin ja opiskelijoiden mielipiteitä esiteltiin. Työ osoitti myös, että yhteisötaide työmenetelmänä soveltui hyvin tähän tarkoitukseen ja kohderyhmään. My thesis consists of a community art project for first- and second-year youth students at the vocational school Axxell in Pargas. One of the aims of this thesis was to create a joint artwork for the new school building for Axxell in Pargas. The second aim was to offer the students a low-threshold art-based activity associated with the school day. The third aim of the work was to find out what the students felt about their involvement in the project.
In total, nearly 100 students took part in the project. The result is the joint wall artwork “90 steps”. The work consists of various painted wooden laths and is visibly placed in the lobby of the new schoolhouse.
Information concerning the participants' experiences and opinions was collected through observation, project diary, photography and personal interviews. The information shows that the students considered their participation to have been significant. Through the art-based activity of the project, they were given the opportunity to participate and influence, while giving vent to their creativity.
Based on the results of this work, it can be concluded that the aims set were achieved. The activity was realized, the artwork was created, and the students' opinions were presented. The work also showed that community art as a working method was well suited for the purpose and the target group.
Sammanlagt involverades närmare 100 studerande i projektet. Det konkreta slutresultatet blev det gemensamma väggkonstverket ”90 steps”. Verket består av olika målade träribbor och är synligt placerat i aulan i det nya skolhuset.
Information berörande deltagarnas upplevelser och åsikter samlades in genom observation, projektdagbok, fotografering samt personintervjuer. Informationen påvisar att de studerande ansåg sitt deltagande ha varit betydelsefullt. Genom projektets konstbaserade aktivitet gavs de möjlighet till att vara delaktiga och påverka, samtidigt som de fick utlopp för sin kreativitet.
På basis av detta arbetes resultat kan man dra slutsatsen att de uppställda målen nåddes. Aktiviteten förverkligades, konstverket skapades och de studerandes åsikter presenterades. Arbetet påvisade även att samhällkonst som arbetsmetod lämpade sig väl för ändamålet och målgruppen.
Hankkeeseen osallistui lähes 100 opiskelijaa. Konkreettiseksi lopputulokseksi muodostui yhteinen seinätaideteos ”90 steps”. Teos koostuu erilaisista maalatuista puurimoista, ja se on sijoitettu näkyvästi uuden koulun aulaan.
Tietoa osallistujien kokemuksista ja mielipiteistä kerättiin havainnoinnin, projektipäiväkirjan, valokuvauksen sekä henkilöhaastattelujen kautta. Tiedot osoittavat, että opiskelijat pitivät osallistumistaan merkittävänä. Projektin taiteeseen perustuva toiminta antoi heille sekä mahdollisuuden olla osallisia ja vaikuttaa että olla luovia.
Tämän työn tulosten perusteella voidaan päätellä, että asetetut tavoitteet saavutettiin. Aktiviteetti toteutui, taideteos luotiin ja opiskelijoiden mielipiteitä esiteltiin. Työ osoitti myös, että yhteisötaide työmenetelmänä soveltui hyvin tähän tarkoitukseen ja kohderyhmään.
In total, nearly 100 students took part in the project. The result is the joint wall artwork “90 steps”. The work consists of various painted wooden laths and is visibly placed in the lobby of the new schoolhouse.
Information concerning the participants' experiences and opinions was collected through observation, project diary, photography and personal interviews. The information shows that the students considered their participation to have been significant. Through the art-based activity of the project, they were given the opportunity to participate and influence, while giving vent to their creativity.
Based on the results of this work, it can be concluded that the aims set were achieved. The activity was realized, the artwork was created, and the students' opinions were presented. The work also showed that community art as a working method was well suited for the purpose and the target group.