Neuromoninaisuuden johtaminen työelämässä
Arppe, Sanna (2024)
Arppe, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024092725754
Tiivistelmä
Organisaation monimuotoisuus voidaan nähdä kilpailuetuna yritykselle kansainvälisessä, monikulttuurisessa ja jatkuvasti muokkautuvassa työelämässä (Pietiläinen ym. 2019, luku 7, kohta johdanto). Samalla tavalla vielä vähemmän tunnettua neuromonimuotoisuutta voitaisiin hyödyntää työelämässä. Neuromoninaisuuden huomioiva yritys voi löytää sen myötä uudenlaisia näkökulmia, innovaatioita ja lahjakkuuksia käyttöönsä. (Austin & Pisano, 2017.)
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus selvittää, miten neuromoninaisuus voidaan huomioida johtamisessa työelämässä. Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa tietoa kerättiin haastattelemalla neuromoninaisia henkilöitä ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tavoitteena oli muodostaa opinnäytetyössä saadun tiedon pohjalta aihetta käsittelevä työelämälle suunnattu johtamisen koulutus koulutuspalveluja tarjoa van yrityksen tuotteeksi.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille, että neuromoninaisuus voidaan huomioida johtamisessa työelämässä tukemalla työntekijöiden vuorovaikutusta ja työpaikan ilmapiiriä, luottamuksellisella vuorovaikutussuhteella esihenkilön kanssa, tietoisuuden lisäämisellä, esihenkilötaitojen tukemisella, tiedon lisäämisellä aistiärsykkeiden tunnistamisesta ja niiden kautta kuormittumista säätelevien järjestelyjen luomisesta työpaikalla, työtä – ja työaikaa sekä työnaikatauluttamiseen liittyviä järjestelyjä luomalla ja lopuksi monimuotoisuuden tukemisella työyhteisössä.
Lisäksi tuloksissa tuli esiin, että seuraavanlaisia neuromoninaisuuden vahvuuksia voitaisiin johtamisen avulla työelämässä hyödyntää: tunnollisuus, neuromoninaisen henkilön arvomaailmaan liittyvät ominaisuudet, erityiset mielenkiinnonkohteet ja hyperfokusoituminen, erityiset taitoalueet, kyky ajatella eri tavalla, intuitiivisuus ja herkkyys, diversiteetti, organisointikyky ja hyvä itsetuntemus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monimuotoisuuden johtamiseen voisi sisällyttää neuromoninaisuuden johtamisen. Neuromoninaisuuden johtamisen avulla voidaan hyödyntää neuromoninaisten henkilöiden vahvuuksia työelämässä monella eri tapaa ja se on yritykselle kilpailuetu. Positiivisen johtamisen keinoilla voidaan tukea neuromoninaisten henkilöiden vahvuuksien hyödyntämistä työelämässä.
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus selvittää, miten neuromoninaisuus voidaan huomioida johtamisessa työelämässä. Opinnäytetyö oli luonteeltaan laadullinen tutkimus, jossa tietoa kerättiin haastattelemalla neuromoninaisia henkilöitä ja analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tavoitteena oli muodostaa opinnäytetyössä saadun tiedon pohjalta aihetta käsittelevä työelämälle suunnattu johtamisen koulutus koulutuspalveluja tarjoa van yrityksen tuotteeksi.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille, että neuromoninaisuus voidaan huomioida johtamisessa työelämässä tukemalla työntekijöiden vuorovaikutusta ja työpaikan ilmapiiriä, luottamuksellisella vuorovaikutussuhteella esihenkilön kanssa, tietoisuuden lisäämisellä, esihenkilötaitojen tukemisella, tiedon lisäämisellä aistiärsykkeiden tunnistamisesta ja niiden kautta kuormittumista säätelevien järjestelyjen luomisesta työpaikalla, työtä – ja työaikaa sekä työnaikatauluttamiseen liittyviä järjestelyjä luomalla ja lopuksi monimuotoisuuden tukemisella työyhteisössä.
Lisäksi tuloksissa tuli esiin, että seuraavanlaisia neuromoninaisuuden vahvuuksia voitaisiin johtamisen avulla työelämässä hyödyntää: tunnollisuus, neuromoninaisen henkilön arvomaailmaan liittyvät ominaisuudet, erityiset mielenkiinnonkohteet ja hyperfokusoituminen, erityiset taitoalueet, kyky ajatella eri tavalla, intuitiivisuus ja herkkyys, diversiteetti, organisointikyky ja hyvä itsetuntemus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monimuotoisuuden johtamiseen voisi sisällyttää neuromoninaisuuden johtamisen. Neuromoninaisuuden johtamisen avulla voidaan hyödyntää neuromoninaisten henkilöiden vahvuuksia työelämässä monella eri tapaa ja se on yritykselle kilpailuetu. Positiivisen johtamisen keinoilla voidaan tukea neuromoninaisten henkilöiden vahvuuksien hyödyntämistä työelämässä.