Itsetuhoisen lapsen kohtaaminen ja tarkistuslistan käyttö osastolla L1
Kovaniemi, Riina; Oivanen, Pira (2024)
Kovaniemi, Riina
Oivanen, Pira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024093025805
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tarkistuslista, jossa on selkeät ja lyhyet toimintaohjeet sairaanhoitajille, kun lastenpsykiatrian osastolle tulee hoitoon itsetuhoinen lapsi. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että sairaanhoitajat osaavat kohdata osastolle saapuvat itsetuhoiset lapset ja tietävät tarkistuslistan avulla, miten he toimivat itsetuhoisten lasten kanssa työskennellessään.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Varsinais-Suomen hyvinvointialueeseen (Varha) kuuluva Turun yliopistollisen keskussairaalan lastenpsykiatrian osasto, L1. Osastolla hoidetaan 5–12- vuotiaita lapsia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tarkistuslistan sisältö koostui näyttöön perustuvista tiedoista ja aiemmista tutkimuksista. Teoriatiedon pohjalta laadittiin tarkistuslista. Tarkistuslistaan valittiin erilaisia toimintakeinoja, joita voi käyttää itsetuhoisen lapsen tullessa osastolle ja niistä koostettiin alustava tuotos. Tarkistuslistan alustava tuotos lähetettiin osastonhoitajalle sekä ylilääkärille tarkastettavaksi ja heidän kommenttiensa pohjalta muokattiin lopulliseen muotoonsa.
Opinnäytetyön aihe valittiin vuoden 2023 lopulla ja opinnäytetyö tehtiin alkuvuoden ja elokuun 2024 aikana, niin että opinnäytetyö valmistui 2024 syyskuussa. Opinnäytetyön aikana huomioitiin tilaajan toiveet, ja tarkistuslista laadittiin niiden mukaisesti hyödyntäen aikaisempaa teoriatietoa ja tutkimuksia.
Opinnäytetyön tuotos vastasi asetettua tavoitetta, mutta tavoitteiden täydellistä toteutumista ei voitu arvioida opinnäytetyön puitteissa. Tavoitteiden mittaaminen olisi vaatinut laajempaa tutkimusta ja asianmukaisia mittareita. Opinnäytetyö käsitteli merkityksellistä ja ajankohtaista aihetta, josta tilaaja sai arvokasta hyötyä. Aktiivisen yhteistyön ansiosta tuotoksena syntyneestä tarkistuslista saatiin juuri tilaajan tarpeisiin räätälöity.
Tarkistuslistaa tulisi päivittää säännöllisesti, jotta se pysyisi ajantasaisena. Aiheesta voisi tuottaa eri hyvinvointialueille osastokohtaisia tarkistuslistoja, jotka toimisivat apuna käytännön hoitotyössä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Varsinais-Suomen hyvinvointialueeseen (Varha) kuuluva Turun yliopistollisen keskussairaalan lastenpsykiatrian osasto, L1. Osastolla hoidetaan 5–12- vuotiaita lapsia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tarkistuslistan sisältö koostui näyttöön perustuvista tiedoista ja aiemmista tutkimuksista. Teoriatiedon pohjalta laadittiin tarkistuslista. Tarkistuslistaan valittiin erilaisia toimintakeinoja, joita voi käyttää itsetuhoisen lapsen tullessa osastolle ja niistä koostettiin alustava tuotos. Tarkistuslistan alustava tuotos lähetettiin osastonhoitajalle sekä ylilääkärille tarkastettavaksi ja heidän kommenttiensa pohjalta muokattiin lopulliseen muotoonsa.
Opinnäytetyön aihe valittiin vuoden 2023 lopulla ja opinnäytetyö tehtiin alkuvuoden ja elokuun 2024 aikana, niin että opinnäytetyö valmistui 2024 syyskuussa. Opinnäytetyön aikana huomioitiin tilaajan toiveet, ja tarkistuslista laadittiin niiden mukaisesti hyödyntäen aikaisempaa teoriatietoa ja tutkimuksia.
Opinnäytetyön tuotos vastasi asetettua tavoitetta, mutta tavoitteiden täydellistä toteutumista ei voitu arvioida opinnäytetyön puitteissa. Tavoitteiden mittaaminen olisi vaatinut laajempaa tutkimusta ja asianmukaisia mittareita. Opinnäytetyö käsitteli merkityksellistä ja ajankohtaista aihetta, josta tilaaja sai arvokasta hyötyä. Aktiivisen yhteistyön ansiosta tuotoksena syntyneestä tarkistuslista saatiin juuri tilaajan tarpeisiin räätälöity.
Tarkistuslistaa tulisi päivittää säännöllisesti, jotta se pysyisi ajantasaisena. Aiheesta voisi tuottaa eri hyvinvointialueille osastokohtaisia tarkistuslistoja, jotka toimisivat apuna käytännön hoitotyössä.