Sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma parturi-kampaamo Fresialle
Laitakari, Venla (2024)
Laitakari, Venla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100326028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100326028
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona turkulaiselle kampaamo Fresialle. Työn tavoitteena oli luoda selkeä ja toimeksiantajan tarpeita vastaava sosiaalisen median sisältömarkkinointisuunnitelma. Alatavoitteena oli auttaa toimeksiantajaa ymmärtämään, miten hänen kannattaa markkinoida eri sosiaalisen median kanavissa ja millaista sisältöä niihin kannattaa luoda. Tärkeimpiä tavoitteita, joita toimeksiantaja oli sisältömarkkinoinnille asettanut olivat asiakkaiden sitouttaminen, uusien asiakkaiden mielenkiinnon herättäminen sekä halu näyttää, että pienikin kampaamo pystyy olemaan trendikäs ja ajan hermoilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista markkinointiviestintää, sosiaalisen median eri kanavia ja siellä tällä hetkellä vallitsevia trendejä sekä itse sisältömarkkinointia. Sosiaalisen median kanavat rajattiin Facebookiin ja Instagramiin, sillä ne ovat toimeksiantajalla käytössä.
Menetelmäosuudessa aineistonkeruun menetelmiksi valikoituivat toimeksiantajan teemahaastattelu, benchmarking eli vertailuanalyysi sekä kysely. Menetelmien tarkoituksena oli kartoittaa toimeksiantajan tämänhetkistä tilannetta, kilpailukenttää sekä asiakkaiden sosiaalisen median käyttäytymistä.
Opinnäytetyön viimeisenä vaiheena oli valmiin produktin eli sisältömarkkinointisuunnitelman kokoaminen. Produktin kohderyhmäksi valittiin 30-60 -vuotiaat naiset, jotka asuvat Turun alueella. Valmis suunnitelma koostui tavoitteiden määrittämisestä, asiakaspersoonasta, ostopolusta, sisällön tuottamisesta, kanavista sekä tulosten mittaamisesta.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin tammikuussa 2024 ja saatiin päätökseen syyskuussa 2024. Lopullisesta produktista tuli helposti käyttöönotettava, selkeä ja laadukas. Lopputulos onnistui saavuttamaan opinnäytetyöprosessin alussa asetetut tavoitteet ja vastasi toimeksiantajan odotuksiin ja tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin digitaalista markkinointiviestintää, sosiaalisen median eri kanavia ja siellä tällä hetkellä vallitsevia trendejä sekä itse sisältömarkkinointia. Sosiaalisen median kanavat rajattiin Facebookiin ja Instagramiin, sillä ne ovat toimeksiantajalla käytössä.
Menetelmäosuudessa aineistonkeruun menetelmiksi valikoituivat toimeksiantajan teemahaastattelu, benchmarking eli vertailuanalyysi sekä kysely. Menetelmien tarkoituksena oli kartoittaa toimeksiantajan tämänhetkistä tilannetta, kilpailukenttää sekä asiakkaiden sosiaalisen median käyttäytymistä.
Opinnäytetyön viimeisenä vaiheena oli valmiin produktin eli sisältömarkkinointisuunnitelman kokoaminen. Produktin kohderyhmäksi valittiin 30-60 -vuotiaat naiset, jotka asuvat Turun alueella. Valmis suunnitelma koostui tavoitteiden määrittämisestä, asiakaspersoonasta, ostopolusta, sisällön tuottamisesta, kanavista sekä tulosten mittaamisesta.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin tammikuussa 2024 ja saatiin päätökseen syyskuussa 2024. Lopullisesta produktista tuli helposti käyttöönotettava, selkeä ja laadukas. Lopputulos onnistui saavuttamaan opinnäytetyöprosessin alussa asetetut tavoitteet ja vastasi toimeksiantajan odotuksiin ja tarpeisiin.