Liidien ohjauksen kehittäminen teknologiateollisuuden yrityksessä
Roponen, Laura (2024)
Roponen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100426058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100426058
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Valmet Technologies Oy:n Paper and Board -liiketoimintalinjan alaisuudessa Stock Preparation and Recycled Fiber - yksikössä, jonka toimintoihin kuuluvat massankäsittelyn ja kierrätyskuituihin liittyvien laitteiden liiketoiminta, suunnittelu sekä tutkimus- ja kehitys.
Tavoitteena oli kehittää liidien ohjaukseen liittyvää prosessia Salesforce CRM- ja Compass CRM-järjestelmän välillä automaattisen ohjauksen avulla sekä sujuvoittaa ja suoraviivaistaa liidien kohdistumista oikeille tahoille. Erillistä CRM-järjestelmää käytettiin Salesforcen rinnalla, sillä asiakasdata ja siihen liittyvät toiminnot ovat olemassa vielä tällä hetkellä aiemmassa Compass CRM-järjestelmässä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli ohjata kehitysideoiden syntymistä ja prosessin jatkojalostamista.
Opinnäytetyössä perehdyttiin liidien ohjauksen prosessiin saamalla tietoa liidejä käsitteleviltä henkilöiltä sekä toiselta yksiköltä, jossa samanlainen muutos oli tehty jo aiemmin. Näitä alkutietoja hyödyntämällä kerättiin muutokseen tarvittavat tiedot myyntialueiden henkilöstöstä, joita haluttiin kirjata järjestelmään muutoksen toteuttamiseksi. Tiedot kerättiin lähettämällä myyntialueille Excel-tiedosto, johon vastaajat täydensivät itse tarvittavat tiedot yhteyshenkilöistä. Näiltä myyntialueilta kerättyjä tietoja olivat nimi, tehtävänimike, myyntialue sekä tuotteet, joiden myynnistä henkilö on vastuussa. Sähköpostin välityksellä saadut tiedot eriteltiin Excel-tiedostoon järjestelmän ominaisuuksien vaatimalla tavalla. Muutoksien tekemisestä järjestelmään sovittiin myyntijärjestelmistä vastaavan yksikön edustajan kanssa. Tarvittavilla tiedoilla täytetty tiedosto lähetettiin eteenpäin tämän yksikön edustajalle. Toinen yksikkö toteutti muutokset, koska sillä oli osaamista ja tarvittavat järjestelmäoikeudet muutosten tekemiseen jo ennestään. Muutoksista tiedotettiin myynnin yhteyshenkilöille informoivalla sähköpostilla. Sähköpostiin sisällytettiin tiedot siitä, keitä järjestelmään on kirjattu ja millä perustein. Sähköpostissa oli lisänä myös ohjeistus, kehen ottaa yhteyttä, mikäli haluaisi tulevaisuudessa muuttaa yhteyshenkilöiden tietoja järjestelmään.
Kehitysideat koskevat kaikkia prosessin vaiheita. Olennaisia kehityskohteita ovat yhteydenottolomakkeen kenttien täydentäminen, CRM-järjestelmän terminologian päivittäminen, CRM-järjestelmien välisten integraatiohaasteiden seuranta sekä perehtyminen asiakaskokemuksen parantamiseen päivittämällä prosessin osia, kuten lomaketta ja liidien ohjautumista.
Tavoitteena oli kehittää liidien ohjaukseen liittyvää prosessia Salesforce CRM- ja Compass CRM-järjestelmän välillä automaattisen ohjauksen avulla sekä sujuvoittaa ja suoraviivaistaa liidien kohdistumista oikeille tahoille. Erillistä CRM-järjestelmää käytettiin Salesforcen rinnalla, sillä asiakasdata ja siihen liittyvät toiminnot ovat olemassa vielä tällä hetkellä aiemmassa Compass CRM-järjestelmässä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli ohjata kehitysideoiden syntymistä ja prosessin jatkojalostamista.
Opinnäytetyössä perehdyttiin liidien ohjauksen prosessiin saamalla tietoa liidejä käsitteleviltä henkilöiltä sekä toiselta yksiköltä, jossa samanlainen muutos oli tehty jo aiemmin. Näitä alkutietoja hyödyntämällä kerättiin muutokseen tarvittavat tiedot myyntialueiden henkilöstöstä, joita haluttiin kirjata järjestelmään muutoksen toteuttamiseksi. Tiedot kerättiin lähettämällä myyntialueille Excel-tiedosto, johon vastaajat täydensivät itse tarvittavat tiedot yhteyshenkilöistä. Näiltä myyntialueilta kerättyjä tietoja olivat nimi, tehtävänimike, myyntialue sekä tuotteet, joiden myynnistä henkilö on vastuussa. Sähköpostin välityksellä saadut tiedot eriteltiin Excel-tiedostoon järjestelmän ominaisuuksien vaatimalla tavalla. Muutoksien tekemisestä järjestelmään sovittiin myyntijärjestelmistä vastaavan yksikön edustajan kanssa. Tarvittavilla tiedoilla täytetty tiedosto lähetettiin eteenpäin tämän yksikön edustajalle. Toinen yksikkö toteutti muutokset, koska sillä oli osaamista ja tarvittavat järjestelmäoikeudet muutosten tekemiseen jo ennestään. Muutoksista tiedotettiin myynnin yhteyshenkilöille informoivalla sähköpostilla. Sähköpostiin sisällytettiin tiedot siitä, keitä järjestelmään on kirjattu ja millä perustein. Sähköpostissa oli lisänä myös ohjeistus, kehen ottaa yhteyttä, mikäli haluaisi tulevaisuudessa muuttaa yhteyshenkilöiden tietoja järjestelmään.
Kehitysideat koskevat kaikkia prosessin vaiheita. Olennaisia kehityskohteita ovat yhteydenottolomakkeen kenttien täydentäminen, CRM-järjestelmän terminologian päivittäminen, CRM-järjestelmien välisten integraatiohaasteiden seuranta sekä perehtyminen asiakaskokemuksen parantamiseen päivittämällä prosessin osia, kuten lomaketta ja liidien ohjautumista.