Liikenteen käyttövoimien tulevaisuudennäkymät
Koskenrouta, Olli (2024)
Koskenrouta, Olli
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100426090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100426090
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä liikenteen käyttövoimia ja niiden ominaisuuksia, käyttökohteita sekä arvioida niiden mahdollisia tulevaisuudennäkymiä ilmastonmuutoksen ohjaama kehitys huomioiden. Työssä käsitellään myös hieman käyttövoimien historiaa sekä tarkastellaan kutakin käyttövoimaa hyödyntävää tekniikkaa.
Työ toteutettiin keräämällä tietoa eri käyttövoimia käsittelevistä artikkeleista ja muista kirjallisista lähteistä internetistä. Alkuun käsitellään perinteiset fossiiliset käyttövoimat, jonka jälkeen esitellään uusia vaihtoehtoisia käyttövoimia. Loppuluvussa arvioidaan käyttövoimien tulevaisuutta.
Kerätyn tiedon pohjalta on vielä mahdoton päätellä, mikä käyttövoima on vallitsevassa asemassa tulevaisuudessa, kun monen uuden käyttövoiman kehitys on vielä kesken. Tulevaisuus tulee tuskin kuitenkaan olemaan vain yhden käyttövoiman ympärille rakennettu, vaan mahdollisesti vaihtoehtoina on muutama eri nolla- tai vähäpäästöinen käyttövoima eri käyttötarkoituksia varten. The purpose of this thesis is to showcase different fuels and other sources of energy for use in transportation. This thesis covers the fuels’ properties, applications, and evaluates their future possibilities, while taking global warming into consideration. In addition, the thesis looks into the fuels’ history and examines the technologies utilizing said fuels.
The data for this paper were gathered from online publications discussing various fuels. In the first section, traditional fossil fuels are discussed after which new alternative fuels are introduced. The final section assesses the future outlook of the fuels.
Based on the data gathered for this thesis, it is impossible to determine which fuel will be in a predominant position in the future. This is due to several alternative fuels still being in a state of development. Nonetheless, the future is unlikely to be built on a single source of energy, rather on a small number of different zero emission fuels for distinct applications.
Työ toteutettiin keräämällä tietoa eri käyttövoimia käsittelevistä artikkeleista ja muista kirjallisista lähteistä internetistä. Alkuun käsitellään perinteiset fossiiliset käyttövoimat, jonka jälkeen esitellään uusia vaihtoehtoisia käyttövoimia. Loppuluvussa arvioidaan käyttövoimien tulevaisuutta.
Kerätyn tiedon pohjalta on vielä mahdoton päätellä, mikä käyttövoima on vallitsevassa asemassa tulevaisuudessa, kun monen uuden käyttövoiman kehitys on vielä kesken. Tulevaisuus tulee tuskin kuitenkaan olemaan vain yhden käyttövoiman ympärille rakennettu, vaan mahdollisesti vaihtoehtoina on muutama eri nolla- tai vähäpäästöinen käyttövoima eri käyttötarkoituksia varten.
The data for this paper were gathered from online publications discussing various fuels. In the first section, traditional fossil fuels are discussed after which new alternative fuels are introduced. The final section assesses the future outlook of the fuels.
Based on the data gathered for this thesis, it is impossible to determine which fuel will be in a predominant position in the future. This is due to several alternative fuels still being in a state of development. Nonetheless, the future is unlikely to be built on a single source of energy, rather on a small number of different zero emission fuels for distinct applications.