Rataosuuden läpituennan suunnittelun esiselvitys vuodelle 2025
Varjanto, Aatu (2024)
Varjanto, Aatu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100626124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100626124
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa rataosuuden läpituennan suunnittelun esiselvitys Destia Rail Oy:lle. Destia Rail Oy on Suomen johtavin radan päällysrakenteiden ja turvalaitteiden kunnossapitäjä. Yrityksen kunnossapitoprojektissa oli havaittu, että raidegeometriaan liittyvät konetyöt ovat kustannuksiltaan korkeita ja läpituennan suunnitteluun panostamisessa on tunnistettu merkittävää säästöpotentiaalia. Esiselvityksen tarkoituksena oli kerätä rataosasta läpituentaan liittyviä tietoja, jotka helpottavat varsinaisen tuentasuunnitelman laatimista ja luoda pohja tuentojen suunnittelulle sekä tätä kautta tuoda myös mahdollisesti kustannussäästöjä.
Opinnäytetyö rajattiin siten, että teoriaosuudessa keskitytään rataverkon kunnossapitoon ja raiteen tukemiseen sekä erityisesti radan geometriaan liittyviin konetöihin. Läpituennan suunnittelu ja tulokset -osuudessa painopiste on esiselvityksen laadinnassa ja sen tuloksissa. Esiselvityksen aineistona käytettiin rataosuudesta haettuja infratietoja. Aineistoa kerättiin myös kartoittamalla rataosan työrakojen pituuksia junien aikataulujen mukaan. Lisäksi aineistoa kerättiin haastattelulla ja kyselyllä, joihin osallistui Destia Rail:n kiskokaluston ja mittauspalvelun väkeä. Näillä menetelmillä saatiin luotua rataosasta Excel-tiedostoon realistinen tuentojen yleisaikataulu ja tuennan työvuorosuunnitelma, jossa otettiin huomioon sepelöinti-, tuenta- ja nuotitustöiden keskimääräiset kestot ensi vuoden läpituentatyölle. Lisäksi suunnitelmissa huomioitiin tuentojen aikaiset aputyöt.
Keskeisiksi tuloksiksi nousivat työrakojen riittävien pituuksien ja aputöiden merkitys läpituentatyössä. Näiden huomioiminen riittävän hyvin suunnittelussa mahdollistaa kustannustehokkaan ja aikataulussa pysyvän työn toteutuksen. Opinnäytetyöntyön tuloksia esiteltiin kahdessa versiossa, julkisena ja salattuna, koska osa tiedoista oli luottamuksellisia. Salattu versio on toimitettu työn tilaajalle.
Opinnäytetyö rajattiin siten, että teoriaosuudessa keskitytään rataverkon kunnossapitoon ja raiteen tukemiseen sekä erityisesti radan geometriaan liittyviin konetöihin. Läpituennan suunnittelu ja tulokset -osuudessa painopiste on esiselvityksen laadinnassa ja sen tuloksissa. Esiselvityksen aineistona käytettiin rataosuudesta haettuja infratietoja. Aineistoa kerättiin myös kartoittamalla rataosan työrakojen pituuksia junien aikataulujen mukaan. Lisäksi aineistoa kerättiin haastattelulla ja kyselyllä, joihin osallistui Destia Rail:n kiskokaluston ja mittauspalvelun väkeä. Näillä menetelmillä saatiin luotua rataosasta Excel-tiedostoon realistinen tuentojen yleisaikataulu ja tuennan työvuorosuunnitelma, jossa otettiin huomioon sepelöinti-, tuenta- ja nuotitustöiden keskimääräiset kestot ensi vuoden läpituentatyölle. Lisäksi suunnitelmissa huomioitiin tuentojen aikaiset aputyöt.
Keskeisiksi tuloksiksi nousivat työrakojen riittävien pituuksien ja aputöiden merkitys läpituentatyössä. Näiden huomioiminen riittävän hyvin suunnittelussa mahdollistaa kustannustehokkaan ja aikataulussa pysyvän työn toteutuksen. Opinnäytetyöntyön tuloksia esiteltiin kahdessa versiossa, julkisena ja salattuna, koska osa tiedoista oli luottamuksellisia. Salattu versio on toimitettu työn tilaajalle.