Kasvun, kehittymisen ja oppimisen tueksi – Oppijalähtöisen Koulutussuunnittelun Pedagoginen Malli
Heikkala, Arno (2024)
Heikkala, Arno
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726133
Tiivistelmä
Suomen Olympiakomitean Valmennus- ja kouluttajaosaamisen verkostossa on tunnistettu tarve kehittää valmentajakoulutustoimintaa oppijalähtöisempään suuntaan. Koulutusorganisaatiot kaipaavat kuitenkin valmentajakoulutussuunnittelun tueksi etenkin pedagogista tietoa ja työvälineitä. Tämän opinnäytetyön ja siihen liittyneen tutkimuksellisen kehittämistehtävän tarkoitus oli tukea tämän tarpeen toteutumista ja näin oppijalähtöisen valmentajakoulutuksen kehittymistä.
Tarkoituksen saavuttaakseen kehittämistehtävän tavoite oli ensin luoda nykyaikaisen oppijalähtöisen koulutusfilosofian mukainen pedagoginen malli ja jalostaa siitä kehittämistyökalu. Tavoitteen saavuttaakseen työssä hyödynnettiin muotoiluajattelun periaatteita loppukäyttäjien, sidosryhmien sekä asiantuntijoiden tiedon koostamiseksi ensin eheäksi pedagogiseksi malliksi ja sen jälkeen koulutussuunnittelun kehittämistyökaluksi. Kehittämismetodeina olivat muun muassa sparrauskeskustelut, työpajat sekä autenttisessa toimintaympäristössä toteutettu pilottikokeilu.
Lopputuotoksena syntyi Oppijalähtöisen Koulutussuunnittelun Pedagoginen Malli sekä sitä tukeva kehittämistyökalu. Mallin tietoperusta rakentui pedagogisen johtamisen ja hyvinvoinnin, opetussuunnitelmatyön, osaamisperustaisuuden, oppijan ydinosaamisen määrittelyn sekä oppimismuotoilun varaan. Malli tarkastelee koulutustoimintaan kolmen systeemisen tason kautta, joka kattaa koulutusorganisaation pedagogisen johdon, koulutustoiminnan suunnittelun sekä konkreettisen koulutustoiminnan toteutuksen. Malli tarjoaa jokaiselle toiminnan tasolle koulutustoimintaan liittyviä tehtäviä koulutuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi. Kehittämistyökalu tarkentaa mallin tehtäviä reflektiivisillä kysymyksillä sekä lisäaineistolla.
Lopputuloksena syntyneet pedagoginen malli ja työväline on luotu ennen kaikkea suomalaisen urheiluvalmentajakoulutuskontekstiin. Ne ovat myös sovellettavissa laajemminkin eri koulutusorganisaatioiden toimintaan esimerkiksi yhdistys-, opisto- ja korkeakoulukontekstissa. Työn uutuusarvo on tuotoksen pedagogisessa linjakkuudessa, konkreettisissa tehtävissä ja monipuolisessa sovellettavuudessa eri toimintaympäristöihin.
Tarkoituksen saavuttaakseen kehittämistehtävän tavoite oli ensin luoda nykyaikaisen oppijalähtöisen koulutusfilosofian mukainen pedagoginen malli ja jalostaa siitä kehittämistyökalu. Tavoitteen saavuttaakseen työssä hyödynnettiin muotoiluajattelun periaatteita loppukäyttäjien, sidosryhmien sekä asiantuntijoiden tiedon koostamiseksi ensin eheäksi pedagogiseksi malliksi ja sen jälkeen koulutussuunnittelun kehittämistyökaluksi. Kehittämismetodeina olivat muun muassa sparrauskeskustelut, työpajat sekä autenttisessa toimintaympäristössä toteutettu pilottikokeilu.
Lopputuotoksena syntyi Oppijalähtöisen Koulutussuunnittelun Pedagoginen Malli sekä sitä tukeva kehittämistyökalu. Mallin tietoperusta rakentui pedagogisen johtamisen ja hyvinvoinnin, opetussuunnitelmatyön, osaamisperustaisuuden, oppijan ydinosaamisen määrittelyn sekä oppimismuotoilun varaan. Malli tarkastelee koulutustoimintaan kolmen systeemisen tason kautta, joka kattaa koulutusorganisaation pedagogisen johdon, koulutustoiminnan suunnittelun sekä konkreettisen koulutustoiminnan toteutuksen. Malli tarjoaa jokaiselle toiminnan tasolle koulutustoimintaan liittyviä tehtäviä koulutuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi. Kehittämistyökalu tarkentaa mallin tehtäviä reflektiivisillä kysymyksillä sekä lisäaineistolla.
Lopputuloksena syntyneet pedagoginen malli ja työväline on luotu ennen kaikkea suomalaisen urheiluvalmentajakoulutuskontekstiin. Ne ovat myös sovellettavissa laajemminkin eri koulutusorganisaatioiden toimintaan esimerkiksi yhdistys-, opisto- ja korkeakoulukontekstissa. Työn uutuusarvo on tuotoksen pedagogisessa linjakkuudessa, konkreettisissa tehtävissä ja monipuolisessa sovellettavuudessa eri toimintaympäristöihin.