Kuluttajien informoinnin rooli EU:n vihreän siirtymän tavoitteissa
Lappalainen, Oskari (2024)
Lappalainen, Oskari
Tietojohtaminen ry
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024100876545
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024100876545
Tiivistelmä
Erilaiset direktiivit, joilla pyritään vaikuttamaan kuluttajien käyttäytymiseen ovat yksi työkalu EU:n
työkalupakissa. Usein direktiivit mielletään kielloiksi, mutta niihin sisältyy myös hienovaraisempia
keinoja markkinoiden ohjaamiseen. EU on pyrkinyt tuomaan tiettyihin tuotteisiin uutta informaatiosisältöä, mutta toisaalta myös kieltämään epämääräisiä ja virheellisiä väittämiä koskien tuotteita. Auttaako tiedon saaminen kuluttajia toimimaan tavoitteiden suuntaisesti?
työkalupakissa. Usein direktiivit mielletään kielloiksi, mutta niihin sisältyy myös hienovaraisempia
keinoja markkinoiden ohjaamiseen. EU on pyrkinyt tuomaan tiettyihin tuotteisiin uutta informaatiosisältöä, mutta toisaalta myös kieltämään epämääräisiä ja virheellisiä väittämiä koskien tuotteita. Auttaako tiedon saaminen kuluttajia toimimaan tavoitteiden suuntaisesti?