Tuettu läksyjenteko osana S2-oppilaiden kouluhyvinvointia
Mäkelä, Vilma (2024)
Mäkelä, Vilma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726159
Tiivistelmä
Tuettu läksyjenteko osana S2-oppilaan kouluhyvinvointia -opinnäytetyössä toteutettiin kvalitatiivisen tutkimuskäytännön mukaan Webropol-kysely tai paperilomakekysely Vantaan Jokiniemen koulun neljännen luokan läksykerhossa
käyville oppilaille ja heidän huoltajilleen. Kyselyn tarkoitus oli saada näkyväksi oppilaiden ja heidän huoltajiensa kokemuksia Jokiniemen koulun läksykerhotuesta. S2-oppilaille suunnatun puolistrukturoidun kyselyn tarve tuli Jokiniemen koulun neljänsien luokkalaisten huoltajilta. Huoltajat toivat vanhempainvarttikeskusteluissa koulun henkilökunnalle esiin läksyjenteon tukemisen tarpeen, missä oppilaiden läksyjentekoa tuetaan koulun puolesta.
Kysely läksykerhosta toteutettiin Jokiniemen koulun läksykerhossa käyville neljänsien luokkien oppilaille, joilla on S2-status sekä heidän huoltajilleen. Tällä rajauksella kyselyyn saivat vastata kaikki halukkaat. Vastauksia saatiin 11 kappaletta. 11 vastauksen määrä riittää laadulliseen tutkimukseen, siihen
sisältyi yhdessä sekä oppilaiden että heidän huoltajiensa vastauksia. Oppilaiden vastaukset olivat heidän ikätasolleen ja kielenkehityksen tasolleen ominaisia. Suomen kieli on S2-oppilaille ja heidän huoltajillensa vieras äidinkieli, mikä haastoi kyselyyn vastaamista. Huomioiden vastaajien kielitaidon, suomen kielen ollessa vastaajille vieras äidinkieli, saatiin huoltajilta kattavia vastauksia ja ajatuksia läksykerhon toiminnasta. Huomattavan suuri osa oppilaista suositteli läksykerhoa ja näki läksykerhon heitä hyödyttävänä toimintana. Eniten oppilaat toivoivat oman opettajan toteuttamaa läksykerhoa.
Teoriaperustana opinnäytetyölle käytettiin tutkimusta läksyjenteosta, koulun tukitoimista, kouluhyvinvoinnista ja perusopetuksen velvoitteista. Kvalitatiiviselle tutkimusotteelle tietopohja saatiin laadullisen tutkimuksen toteuttamisen teoreettisesta lähteestä.
Vantaalla läksykerhon resurssi on määräaikainen ja voimassa vielä lukuvuoden 2024–2025. Opinnäytetyön on tarkoitus olla yksi osoitus määrärahan tarpeellisuuden jatkosta Vantaan Jokiniemen koulussa tämän ajan jälkeen. Opinnäytetyön välityksellä saatiin läksykerhotoiminnasta S2-oppilaiden ja heidän huoltajiensa ääni kuuluviin.
käyville oppilaille ja heidän huoltajilleen. Kyselyn tarkoitus oli saada näkyväksi oppilaiden ja heidän huoltajiensa kokemuksia Jokiniemen koulun läksykerhotuesta. S2-oppilaille suunnatun puolistrukturoidun kyselyn tarve tuli Jokiniemen koulun neljänsien luokkalaisten huoltajilta. Huoltajat toivat vanhempainvarttikeskusteluissa koulun henkilökunnalle esiin läksyjenteon tukemisen tarpeen, missä oppilaiden läksyjentekoa tuetaan koulun puolesta.
Kysely läksykerhosta toteutettiin Jokiniemen koulun läksykerhossa käyville neljänsien luokkien oppilaille, joilla on S2-status sekä heidän huoltajilleen. Tällä rajauksella kyselyyn saivat vastata kaikki halukkaat. Vastauksia saatiin 11 kappaletta. 11 vastauksen määrä riittää laadulliseen tutkimukseen, siihen
sisältyi yhdessä sekä oppilaiden että heidän huoltajiensa vastauksia. Oppilaiden vastaukset olivat heidän ikätasolleen ja kielenkehityksen tasolleen ominaisia. Suomen kieli on S2-oppilaille ja heidän huoltajillensa vieras äidinkieli, mikä haastoi kyselyyn vastaamista. Huomioiden vastaajien kielitaidon, suomen kielen ollessa vastaajille vieras äidinkieli, saatiin huoltajilta kattavia vastauksia ja ajatuksia läksykerhon toiminnasta. Huomattavan suuri osa oppilaista suositteli läksykerhoa ja näki läksykerhon heitä hyödyttävänä toimintana. Eniten oppilaat toivoivat oman opettajan toteuttamaa läksykerhoa.
Teoriaperustana opinnäytetyölle käytettiin tutkimusta läksyjenteosta, koulun tukitoimista, kouluhyvinvoinnista ja perusopetuksen velvoitteista. Kvalitatiiviselle tutkimusotteelle tietopohja saatiin laadullisen tutkimuksen toteuttamisen teoreettisesta lähteestä.
Vantaalla läksykerhon resurssi on määräaikainen ja voimassa vielä lukuvuoden 2024–2025. Opinnäytetyön on tarkoitus olla yksi osoitus määrärahan tarpeellisuuden jatkosta Vantaan Jokiniemen koulussa tämän ajan jälkeen. Opinnäytetyön välityksellä saatiin läksykerhotoiminnasta S2-oppilaiden ja heidän huoltajiensa ääni kuuluviin.