”Se oli semmosta helppoa pakko mindfulnessia”. kylmäuinti elämyspedagogisena menetelmänä
Eerikäinen, Miia (2024)
Eerikäinen, Miia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726160
Tiivistelmä
Elämyspedagogiikan juuret ulottuvat 1920-luvun Saksaan, jolloin Kurt Hanh perusti omiin pedagogisiin näkemyksiinsä pohjautuvan koulun. Tästä elämyspedagogiikka levisi Brittein saarille ja lopulta se rantautui 1980-luvulla myös Suomeen. Tällä hetkellä elämyspedagogiikalla on oma paikkansa kasvatustyössä etenkin nuorisotyössä. Elämyspedagogiikassa olennaisinta on hetkessä eläminen, oppijoiden kunnioittava kohtaaminen sekä arvojen arvostaminen. Mikä tahansa toiminta ei ole elämyspedagogista toimintaa, vaan elämyspedagogiikan kautta yksilön on mahdollista oppia ajattelemaan ja toimimaan uudella tavalla kokemuksen kautta ja niin, että hän olisi kokevan ja katselevan objektin sijaan aktiivinen toimija, eli subjekti.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, minkälainen kokemus kylmäuinti on nuorelle ja millaisia elämyspedagogisia elementtejä se pitää sisällään. Tutkimuksessa käytetään laadullista tutkimusta, joka toteutetaan teemahaastattelun sekä osallistuvan havainnoinnin avulla. Opinnäytetyön tilaajana on Kulttuuripaja Kajo.
Opinnäytetyöprosessi alkoi vuonna 2023 ja alkuvuodesta 2024 keräsin kylmäuinnista kiinnostuneita 18–29-vuotiaita nuoria aikuisia mukaan uintiryhmään. Tutkimukseen osallistujat kävivät ryhmänä uimassa yhteensä kolme kertaa ja tämän jälkeen osallistujat haastateltiin. Haastatteluissa haluttiin selvittää nuorten kokemuksia kylmäuinnista.
Opinnäytetyössäni nousi esille, että kylmäuintia ei pidetä ainoastaan urheilusuorituksena, vaan sen tuomat kokemukset tuovat ihmiselle elämyspedagogiikkaan liittyviä vaikutuksia kuten oppimista itsestä, osallisuuden kokemuksia sekä elämistä tässä ja nyt. Osallistujien kokemukset kylmäuinnista olivat yksilöllisiä ja tämä kuuluukin tärkeänä osana elämyspedagogiikkaan. Kokemuksien yksilöllisyydestä huolimatta haastateltavien vastauksista yhdistäväksi tekijäksi nousivat yhteisöllisyys ja hetkessä eläminen. Näiden lisäksi esiin nousivat myös oman itsensä ylittäminen sekä oman rohkeuden ymmärtäminen sekä omien sosiaalisten taitojen vahvistuminen. Tulokset vahvistivat kylmäuinnin mahdollisuuksia elämyspedagogisena työmenetelmänä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, minkälainen kokemus kylmäuinti on nuorelle ja millaisia elämyspedagogisia elementtejä se pitää sisällään. Tutkimuksessa käytetään laadullista tutkimusta, joka toteutetaan teemahaastattelun sekä osallistuvan havainnoinnin avulla. Opinnäytetyön tilaajana on Kulttuuripaja Kajo.
Opinnäytetyöprosessi alkoi vuonna 2023 ja alkuvuodesta 2024 keräsin kylmäuinnista kiinnostuneita 18–29-vuotiaita nuoria aikuisia mukaan uintiryhmään. Tutkimukseen osallistujat kävivät ryhmänä uimassa yhteensä kolme kertaa ja tämän jälkeen osallistujat haastateltiin. Haastatteluissa haluttiin selvittää nuorten kokemuksia kylmäuinnista.
Opinnäytetyössäni nousi esille, että kylmäuintia ei pidetä ainoastaan urheilusuorituksena, vaan sen tuomat kokemukset tuovat ihmiselle elämyspedagogiikkaan liittyviä vaikutuksia kuten oppimista itsestä, osallisuuden kokemuksia sekä elämistä tässä ja nyt. Osallistujien kokemukset kylmäuinnista olivat yksilöllisiä ja tämä kuuluukin tärkeänä osana elämyspedagogiikkaan. Kokemuksien yksilöllisyydestä huolimatta haastateltavien vastauksista yhdistäväksi tekijäksi nousivat yhteisöllisyys ja hetkessä eläminen. Näiden lisäksi esiin nousivat myös oman itsensä ylittäminen sekä oman rohkeuden ymmärtäminen sekä omien sosiaalisten taitojen vahvistuminen. Tulokset vahvistivat kylmäuinnin mahdollisuuksia elämyspedagogisena työmenetelmänä.