Hankintastrategian kehittäminen ja käyttöönottosuunnitelman laadinta: case: Toimeksiantajayritys
Kytömäki, Jarno (2024)
Kytömäki, Jarno
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726169
Tiivistelmä
Yrityksen menestyminen liiketoiminnassa edellyttää sen organisaatiolta monien osa-alueiden hallintaa. Menestyksen edellytyksiä ovat muun muassa huolella laadittu liiketoimintastrategia sekä toimiva ja osaava hankintatoimi. Hankintatoimen menestyksekäs toiminta edellyttää myös sille laadittua strategiaa, joka on yhdenmukainen yrityksen strategian kanssa, määrittää hankintatoimelle tavoitteet ja antaa keinot asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Tämä opinnäytetyö käsitteli toimeksiantajayrityksen olemassa olevan hankintastrategian kehittämistä ja sen käyttöönottosuunnitelman laatimista. Työn tutkimusongelmina olivat selvittää, mitä kehitettävää hankintastrategiassa oli, oliko yrityksen hankintastrategia vielä ajankohtainen ja mitä asioita sen käyttöönottosuunnitelman tulisi sisältää.
Työ oli luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa hankintoja käsittelevien analyysien pohjalta selvitys hankintojen nykytilasta ja henkilökunnan hankintoihin liittyvästä osaamistasosta, näkemyksistä ja kehittämistarpeista. Näiden selvitysten pohjalta luotiin hankintastrategian kehittämisehdotuksia ja projektisuunnitelmaan perustuva käyttöönottosuunnitelma.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Hankintastrategian kehittämistä varten haastateltiin yrityksen henkilökuntaa ja analysoitiin yrityksen tekemiä hankintoja kymmenen kuukauden ajalta. Haastattelut toteutettiin teema- ja lomakehaastatteluina, ja niiden tuloksia analysoitiin pääasiassa tilastollisilla menetelmillä. Teemahaastatteluiden ja kirjallisen aineiston analyysissä hyödynnettiin myös laadullisia menetelmiä. Hankinta-aineiston analyysissä käytettiin kvantitatiivisia menetelmiä ja valmiita malleja, joiden avulla luotiin Excel-pohjaisia kuvaajia ja taulukoita.
Tutkimuksella onnistuttiin tuottamaan yrityksen hankinnoista hankintastrategian kehittämisen ja käyttöönottosuunnitelman kannalta olennaista tietoa, ja näiden tutkimustulosten pohjalta esiteltiin hankintastrategiaan kehittämisehdotuksia ja käyttöönottosuunnitelma. Toimeksiantajan hankintastrategia vaatii edelleen kehittämistä monien osa-alueiden osalta, ja aiempi suunnitelma ei sellaisenaan ja varsin keskeneräisenä sovellu käyttöönotettavaksi. Hankintojen tila yrityksessä ei ole riittävällä tasolla, ja jotta hankintojen todellinen potentiaali voidaan hyödyntää ja jotta hankinta voi vastata paremmin liiketoiminnan kasvaviin vaatimuksiin, tulee hankintastrategiaa kehittää edelleen.
Tämä opinnäytetyö käsitteli toimeksiantajayrityksen olemassa olevan hankintastrategian kehittämistä ja sen käyttöönottosuunnitelman laatimista. Työn tutkimusongelmina olivat selvittää, mitä kehitettävää hankintastrategiassa oli, oliko yrityksen hankintastrategia vielä ajankohtainen ja mitä asioita sen käyttöönottosuunnitelman tulisi sisältää.
Työ oli luonteeltaan tutkimuksellinen kehittämistyö. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa hankintoja käsittelevien analyysien pohjalta selvitys hankintojen nykytilasta ja henkilökunnan hankintoihin liittyvästä osaamistasosta, näkemyksistä ja kehittämistarpeista. Näiden selvitysten pohjalta luotiin hankintastrategian kehittämisehdotuksia ja projektisuunnitelmaan perustuva käyttöönottosuunnitelma.
Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia menetelmiä. Hankintastrategian kehittämistä varten haastateltiin yrityksen henkilökuntaa ja analysoitiin yrityksen tekemiä hankintoja kymmenen kuukauden ajalta. Haastattelut toteutettiin teema- ja lomakehaastatteluina, ja niiden tuloksia analysoitiin pääasiassa tilastollisilla menetelmillä. Teemahaastatteluiden ja kirjallisen aineiston analyysissä hyödynnettiin myös laadullisia menetelmiä. Hankinta-aineiston analyysissä käytettiin kvantitatiivisia menetelmiä ja valmiita malleja, joiden avulla luotiin Excel-pohjaisia kuvaajia ja taulukoita.
Tutkimuksella onnistuttiin tuottamaan yrityksen hankinnoista hankintastrategian kehittämisen ja käyttöönottosuunnitelman kannalta olennaista tietoa, ja näiden tutkimustulosten pohjalta esiteltiin hankintastrategiaan kehittämisehdotuksia ja käyttöönottosuunnitelma. Toimeksiantajan hankintastrategia vaatii edelleen kehittämistä monien osa-alueiden osalta, ja aiempi suunnitelma ei sellaisenaan ja varsin keskeneräisenä sovellu käyttöönotettavaksi. Hankintojen tila yrityksessä ei ole riittävällä tasolla, ja jotta hankintojen todellinen potentiaali voidaan hyödyntää ja jotta hankinta voi vastata paremmin liiketoiminnan kasvaviin vaatimuksiin, tulee hankintastrategiaa kehittää edelleen.