The Folks Hotel Konepajan verkkosivujen hakukoneoptimoinnin kehittäminen avainsanatutkimuksen avulla
Pirilä, Miina (2024)
Pirilä, Miina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726168
Tiivistelmä
Työ on tutkimuksellinen opinnäytetyö, joka on toteutettu tapaustutkimuksen lähtökohdasta osana The Folks Hotel Konepajan verkkosivujen kokonaisuudistusta. Työn tavoitteena oli luoda yrityksen verkkosivuille toimivat ja kilpailukykyiset avainsanat hakukoneoptimointia varten. Opinnäytetyön teoriaosuuden pohjalta voidaan tarkastella, miten avainsanatutkimusta voidaan käytännössä soveltaa laadullisen tutkimuksen avulla.
Tutkimuksessa on hyödynnetty kolmea eri avainsanatutkimukselle tyypillistä menetelmää luotettavien tutkimustuloksien saavuttamiseksi. Käytetyt menetelmät olivat kyselytutkimus, benchmarking-tutkimus ja avainsanatyökalujen avulla tehty avainsanatutkimus. Menetelmät tarkastelivat tutkimusongelmaa eri näkökulmista ja tukivat toisiaan. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisilla avainsanoilla yrityksen asiakkaat kuvailevat yritystä ja mitä avainsanoja he pitävät tärkeinä hotellia valitessaan. Lisäksi analysoitiin kilpailijoiden käyttämiä avainsanoja ja heidän menestystään avainsanakilpailussa eri toimeksiantajalle ominaisten avainsanojen osalta. Kilpailukykyisten avainsanojen löytämiseksi selvitettiin myös avainsanojen hakuvolyymejä ja kilpailun tasoa.
Tulokset osoittavat, että yrityksen asiakkaat yhdistävät samankaltaisia avainsanoja yritykseen. Myös kilpailijat käyttävät pääosin samankaltaisia avainsanoja, mutta keskittyvät kukin omalle toiminnalleen ominaisimpiin avainsanoihin. Tunnettavuus ja ketjuun kuuluminen edesauttavat avainsanakilpailussa pärjäämistä, mutta myös pienemmän ja yksityisen hotellin on mahdollista päästä kilpailemaan suuren volyymin avainsanoista. Tämä vaatii kuitenkin pitkäjänteistä ja tarkoituksenmukaista työtä ja avainsanan on oltava ominainen yritykselle. Kilpailijatutkimuksesta selviää, että pitkän hännän avainsanoja käytetään paljon. Alan ammattilaiset kehottavat priorisoimaan niitä, koska ne lisäävät verkkosivuston liikennettä. Suomen- ja englannin kielisten tiedonhakijoiden hakukonekäyttäytyminen poikkeaa hieman toisistaan, mikä vaikuttaa avainsanojen hakuvolyymeihin ja kilpailun tasoon. Tämän takia verkkosivujen suomen kieliseen ja englannin kieliseen versioon valikoitui eri avainsanoja. Tutkimuksen johtopäätöksenä on luotu avainsanaehdotus yrityksen verkkosivuille.
Asiasanat: avainsanat, hakukoneoptimointi, verkkosivut
Tutkimuksessa on hyödynnetty kolmea eri avainsanatutkimukselle tyypillistä menetelmää luotettavien tutkimustuloksien saavuttamiseksi. Käytetyt menetelmät olivat kyselytutkimus, benchmarking-tutkimus ja avainsanatyökalujen avulla tehty avainsanatutkimus. Menetelmät tarkastelivat tutkimusongelmaa eri näkökulmista ja tukivat toisiaan. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisilla avainsanoilla yrityksen asiakkaat kuvailevat yritystä ja mitä avainsanoja he pitävät tärkeinä hotellia valitessaan. Lisäksi analysoitiin kilpailijoiden käyttämiä avainsanoja ja heidän menestystään avainsanakilpailussa eri toimeksiantajalle ominaisten avainsanojen osalta. Kilpailukykyisten avainsanojen löytämiseksi selvitettiin myös avainsanojen hakuvolyymejä ja kilpailun tasoa.
Tulokset osoittavat, että yrityksen asiakkaat yhdistävät samankaltaisia avainsanoja yritykseen. Myös kilpailijat käyttävät pääosin samankaltaisia avainsanoja, mutta keskittyvät kukin omalle toiminnalleen ominaisimpiin avainsanoihin. Tunnettavuus ja ketjuun kuuluminen edesauttavat avainsanakilpailussa pärjäämistä, mutta myös pienemmän ja yksityisen hotellin on mahdollista päästä kilpailemaan suuren volyymin avainsanoista. Tämä vaatii kuitenkin pitkäjänteistä ja tarkoituksenmukaista työtä ja avainsanan on oltava ominainen yritykselle. Kilpailijatutkimuksesta selviää, että pitkän hännän avainsanoja käytetään paljon. Alan ammattilaiset kehottavat priorisoimaan niitä, koska ne lisäävät verkkosivuston liikennettä. Suomen- ja englannin kielisten tiedonhakijoiden hakukonekäyttäytyminen poikkeaa hieman toisistaan, mikä vaikuttaa avainsanojen hakuvolyymeihin ja kilpailun tasoon. Tämän takia verkkosivujen suomen kieliseen ja englannin kieliseen versioon valikoitui eri avainsanoja. Tutkimuksen johtopäätöksenä on luotu avainsanaehdotus yrityksen verkkosivuille.
Asiasanat: avainsanat, hakukoneoptimointi, verkkosivut