Sisältöstrategia sisustusliikkeelle Instagramiin
Ervasti, Emilia (2024)
Ervasti, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826183
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii sisustusliike Kartanon Helmi. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kanavakohtainen sisältöstrategia yrityksen Instagram-kanavalle. Työstä on rajattu pois muut sosiaalisen median kanavat. Sisältöstrategian tavoitteena on lisätä yrityksen tavoittavuutta kyseisessä kanavassa sekä tavoittaa uusia asiakkaita.
Työssä oli kolme tutkimusongelmaa: millaisia asiakkaita sisustusliikkeellä on ja mikä on heidän asiakaspolkunsa, millaisilla sisällöillä asiakaspersoonia voisi sitouttaa sekä miten Instagramissa kannattaa jakaa sisältöä ja mitata tuloksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään pääaiheina sisältömarkkinointia ja sisältöstrategiaa. Sisältömarkkinoinnin teoriaosuudessa käydään läpi sisältömarkkinointia käsitteenä. Sisältömarkkinoinnin muotoja ja malleja, sisällön suunnittelua ja tuotantoa sekä sisältöjen jakamista. Sisältöstrategiaa käsittelevässä osuudessa avataan sisältöstrategiaa käsitteenä, sisältömarkkinoinnin tavoitteita ja mittareita, asiakaspersoonia ja asiakaspolkuja, tarinoita ja sisältötyyppejä, raportointia ja analysointia sekä sisältöjen toimittamista.
Työn tutkimuksellinen tapa on tapaustutkimus. Empiiristä aineistoa hankittiin kahdella laadullisella menetelmällä: työpajan sekä vertailuanalyysin avulla. Työpajassa muodostettiin toimeksiantaja yritykselle asiakaspersoonat sekä ostopolut. Vertailuanalyysissä vertailtiin kolmea kilpailevaa, saman alan toimijaa.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että toimeksiantajayrityksellä on kolme toisistaan erilaista ja erottuvaa asiakaspersoonaa. Eniten kohderyhmiä sitouttaa Reels-videot sekä Instagramin Tarinoihin julkaistava materiaali. Kohderyhmät ovat kiinnostuneita inspiroivasta ja visuaalisesta sisällöstä, josta he saavat uusia ideoita.
Asiasanat: sisältöstrategia, sosiaalinen media, sisältömarkkinointi, opinnäytetyö, raportointi
Työssä oli kolme tutkimusongelmaa: millaisia asiakkaita sisustusliikkeellä on ja mikä on heidän asiakaspolkunsa, millaisilla sisällöillä asiakaspersoonia voisi sitouttaa sekä miten Instagramissa kannattaa jakaa sisältöä ja mitata tuloksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään pääaiheina sisältömarkkinointia ja sisältöstrategiaa. Sisältömarkkinoinnin teoriaosuudessa käydään läpi sisältömarkkinointia käsitteenä. Sisältömarkkinoinnin muotoja ja malleja, sisällön suunnittelua ja tuotantoa sekä sisältöjen jakamista. Sisältöstrategiaa käsittelevässä osuudessa avataan sisältöstrategiaa käsitteenä, sisältömarkkinoinnin tavoitteita ja mittareita, asiakaspersoonia ja asiakaspolkuja, tarinoita ja sisältötyyppejä, raportointia ja analysointia sekä sisältöjen toimittamista.
Työn tutkimuksellinen tapa on tapaustutkimus. Empiiristä aineistoa hankittiin kahdella laadullisella menetelmällä: työpajan sekä vertailuanalyysin avulla. Työpajassa muodostettiin toimeksiantaja yritykselle asiakaspersoonat sekä ostopolut. Vertailuanalyysissä vertailtiin kolmea kilpailevaa, saman alan toimijaa.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että toimeksiantajayrityksellä on kolme toisistaan erilaista ja erottuvaa asiakaspersoonaa. Eniten kohderyhmiä sitouttaa Reels-videot sekä Instagramin Tarinoihin julkaistava materiaali. Kohderyhmät ovat kiinnostuneita inspiroivasta ja visuaalisesta sisällöstä, josta he saavat uusia ideoita.
Asiasanat: sisältöstrategia, sosiaalinen media, sisältömarkkinointi, opinnäytetyö, raportointi