Moottoripyörän toimivuus eri bensiini-etanoli -seoksilla : Kawasaki Z900
Rantala, Jaakko (2024)
Rantala, Jaakko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826192
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää etanolipolttoaineen toimivuutta flex fuel ajoneuvoksi muunnetussa moottoripyörässä. Tarkastelun kohteena olivat teho, kulutus sekä päästöt tietyn etanolipitoisuuden omaavilla polttoaineilla. Työ tehtiin ilman toimeksiantajaa, mikä on hyväksi työn puolueettomuuden kannalta, mutta toisaalta voi olla huono asia työhön käytetyn budjetin ja itse työn laajuuden kannalta.
Työ toteutettiin käytännön työnä hyödyntäen Turku AMK:n autolaboratorion tiloja ja laitteistoja. Työ sisältää sekä empiiristä että teoreettista tutkintaa pohdintojen kanssa. Tarkoituksena oli tutkia aiemmin mainittuja muuttujia 10-, 50- ja 85-prosenttisilla etanoli-bensiini -seoksilla. Työssä käytettyjä polttoaineita olivat pääasiassa 95E10-bensiini ja E85-korkeaseosetanoli, sekä näiden sekoitus. Lisäksi tehotulokseen otettiin mukaan testi 98E5-bensiinillä, jossa oli hieman E85-korkeaseosetanolia seassa.
Työn tulokseksi saatiin vertailukelpoisia lukemia maltillisesta tehon noususta etanolipitoisuuden kasvaessa, sekä enemmän tai vähemmän vertailukelpoisia tuloksia kulutuksesta ja päästöistä maantienopeudessa 80 km/h. Työn ohessa saatiin myös tulos äänenvaimentajan poistamisen vaikutuksesta tehokäyrän muotoon ja huipputehoon. Oleellisena tietona on myös lambda-arvojen käyttäytyminen täyskaasukiihdytyksissä, sekä suutinten kapasiteetin riittävyys korkealla etanolipitoisuudella.
Tuloksia voidaan hyödyntää kenen tahansa tehdessä mahdollisesti jatkotutkimuksia, joko saman tai jonkun toisen ajoneuvon parissa. Tuloksia voidaan hyödyntää myös yleisesti pohdittaessa etanolipolttoaineen käytön uhkia tai mahdollisuuksia.
Työ toteutettiin käytännön työnä hyödyntäen Turku AMK:n autolaboratorion tiloja ja laitteistoja. Työ sisältää sekä empiiristä että teoreettista tutkintaa pohdintojen kanssa. Tarkoituksena oli tutkia aiemmin mainittuja muuttujia 10-, 50- ja 85-prosenttisilla etanoli-bensiini -seoksilla. Työssä käytettyjä polttoaineita olivat pääasiassa 95E10-bensiini ja E85-korkeaseosetanoli, sekä näiden sekoitus. Lisäksi tehotulokseen otettiin mukaan testi 98E5-bensiinillä, jossa oli hieman E85-korkeaseosetanolia seassa.
Työn tulokseksi saatiin vertailukelpoisia lukemia maltillisesta tehon noususta etanolipitoisuuden kasvaessa, sekä enemmän tai vähemmän vertailukelpoisia tuloksia kulutuksesta ja päästöistä maantienopeudessa 80 km/h. Työn ohessa saatiin myös tulos äänenvaimentajan poistamisen vaikutuksesta tehokäyrän muotoon ja huipputehoon. Oleellisena tietona on myös lambda-arvojen käyttäytyminen täyskaasukiihdytyksissä, sekä suutinten kapasiteetin riittävyys korkealla etanolipitoisuudella.
Tuloksia voidaan hyödyntää kenen tahansa tehdessä mahdollisesti jatkotutkimuksia, joko saman tai jonkun toisen ajoneuvon parissa. Tuloksia voidaan hyödyntää myös yleisesti pohdittaessa etanolipolttoaineen käytön uhkia tai mahdollisuuksia.