Kestävän lentopolttoaineen käyttö Euroopassa
Jokinen, Mikko-Eemeli (2024)
Jokinen, Mikko-Eemeli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100726173
Tiivistelmä
Kestävän lentopolttoaineen arvioidaan olevan merkittävässä roolissa lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä, koska se on yhteensopivaa nykyisten ilma-alusten ja polttoaineinfrastruktuurin kanssa. RefuelEU Aviation -asetuksen myötä Euroopan unionissa tulee voimaan vähimmäisosuudet kestävän lentopolttoaineen käytölle vuoden 2025 alusta alkaen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ajantasainen yleiskatsaus kestävän lentopolttoaineen tuotannosta, käsittelystä ja käytöstä EU:ssa. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa tietoa uuden asetuksen mukanaan tuomista käytännön vaikutuksista ja tuottaa tietoa lentopolttoainelogistiikasta ja lentopolttoaineen toimitusketjusta. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena touko-syyskuussa 2024. Työssä keskityttiin erityisesti kestävään lentopolttoaineeseen tuotteena, sekä sen käsittelyyn ja käyttöön liittyviin asioihin.
Työn lopputuloksena todettiin, että tuotantoennusteiden perusteella kestävää lentopolttoainetta tuotetaan riittävästi EU:n tavoitteiden toteuttamiseksi vuosina 2025–2030. Nykyisin tuotannossa oleva kestävä lentopolttoaine on valmistettu lähes kokonaan biopohjaisista raaka-aineista ja se pitää sekoittaa perinteisen lentopolttoaineen kanssa ennen käyttöä. Ennen ReFuelEU Aviation -asetuksen voimaantuloa kestävän lentopolttoaineen käyttö on ollut vähäistä, mutta vähimmäisosuuksien asettamisen ohjaamana käyttö tulee lisääntymään. Kestävän lentopolttoaineen jakeluun vaikuttavan väliaikaisen joustomekanismin yksityiskohdat ovat vielä epäselviä. Lisäksi työssä saatiin muodostettua yleiskuvaus lentopolttoaineen toimitusketjusta ja keskeistä standardeista, jotka asettavat vaatimukset polttoaineen käsitellylle eri vaiheissa.
Työn lopputuloksena todettiin, että tuotantoennusteiden perusteella kestävää lentopolttoainetta tuotetaan riittävästi EU:n tavoitteiden toteuttamiseksi vuosina 2025–2030. Nykyisin tuotannossa oleva kestävä lentopolttoaine on valmistettu lähes kokonaan biopohjaisista raaka-aineista ja se pitää sekoittaa perinteisen lentopolttoaineen kanssa ennen käyttöä. Ennen ReFuelEU Aviation -asetuksen voimaantuloa kestävän lentopolttoaineen käyttö on ollut vähäistä, mutta vähimmäisosuuksien asettamisen ohjaamana käyttö tulee lisääntymään. Kestävän lentopolttoaineen jakeluun vaikuttavan väliaikaisen joustomekanismin yksityiskohdat ovat vielä epäselviä. Lisäksi työssä saatiin muodostettua yleiskuvaus lentopolttoaineen toimitusketjusta ja keskeistä standardeista, jotka asettavat vaatimukset polttoaineen käsitellylle eri vaiheissa.