Maahanmuuttajaopiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen ja siihen vaikuttavat tekijät
Vidgren, Mari (2024)
Vidgren, Mari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100426092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100426092
Tiivistelmä
Tutkimusaihe valikoitui työskennellessäni sosiaali-ja terveysalan opettajana ammatillisessa oppilaitoksessa, jossa valtaosa opiskelijoista on maahanmuuttajataustaisia. Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä on lisääntynyt oppilaitoksissa 1990-luvulta lähtien merkittävästi. Samalla ovat kasvaneet haasteet, joita maahanmuuttajataustaiset opiskelijat kohtaavat opintojen loppuun saattamisessa. Riskinä ovat koulupudokkuus sekä yhteiskunnasta syrjäytyminen. Ilmiö ei ole ajankohtainen ainoastaan Suomessa, vaan se on myös kansainvälisesti kasvava ongelma.
Integratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita maahanmuuttajataustai- silla opiskelijoilla on opintoihin kiinnittymisessä. Tutkimuksessa haettiin tietoa oppilaitoksen tarjoaman sosiaalisen tuen, sekä ilmapiirin vaikutuksesta opintoihin kiinnittymiseen ja opinnoista selviämiseen.
Tutkimusprosessi käynnistyi maaliskuussa 2024 aloittamalla systemaattinen lähdeaineiston keruu. Integratiivinen kirjallisuuskatsaus toteutettiin tarkastelemalla kansainvälisiä ja kotimaisia aihealuetta koskevia tutkimuksia, artikkeleja, tilastoja sekä teoksia. Aineistoa haettiin kansainvälisen tietokantahaun kautta sekä manuaalisella haulla. Aineisto analysoitiin ja siitä valikoitiin ennalta määrättyjen sisäänotto- ja poissulkukri- teerien mukaan lopputarkasteluun tietokantahaun perusteella 16 tutkimusta ja manuaalisen haun kautta kaksi tutkimusta vuosilta 2019–2024.
Tulokset vahvistivat aiempia tutkimustuloksia maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisestä ja sen haasteista. Tuloksissa viitataan myös tapoihin, jolla opintoihin kiinnittymistä voidaan pa- rantaa maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden keskuudessa. Tuloksia voidaan hyödyntää maahanmuuttajien opettamisessa ja ohjaamisessa sekä opinnoissa tukemisessa.
The topic of this Master’s thesis was chosen because I worked as a social and health teacher at a vocational school where the majority of students have an immigrant background. The number of students with an immigrant background has increased significantly in educational institutions since the 1990s. At the same time, the challenges have increased that students with an immigrant background face to completing their studies. The risk of school dropouts and the exclusion of society are serious and growing risks. The phenomenon is not only topical in Finland but is also an internationally growing problem.
The purpose of the integrative literature review was to find out what kind of challenges students with an immigrant background have in sticking to their studies. The study sought information on the impact of the social support provided by the school, as well as the impact of the atmosphere on attachment to the educational institution and to cope with their studies.
The research process started in March 2024 by starting a systematic data collection. The integrative literature review was conducted by examining studies, articles, statistics and works on international and domes- tic topics. The material was sought through an international database search and a manual search. The material was analyzed and selected according to predetermined entry and exclusion criteria, 16 studies and two studies from 2019–2024 through a database search and through manual search.
The results confirmed previous research results on the commitment to studies of students with an immi- grant background and its challenges. The results also point to ways in which commitment to studies can be improved among students with an immigrant background. The results can be used in teaching and guiding immigrants and supporting them in their studies.
Integratiivisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia haasteita maahanmuuttajataustai- silla opiskelijoilla on opintoihin kiinnittymisessä. Tutkimuksessa haettiin tietoa oppilaitoksen tarjoaman sosiaalisen tuen, sekä ilmapiirin vaikutuksesta opintoihin kiinnittymiseen ja opinnoista selviämiseen.
Tutkimusprosessi käynnistyi maaliskuussa 2024 aloittamalla systemaattinen lähdeaineiston keruu. Integratiivinen kirjallisuuskatsaus toteutettiin tarkastelemalla kansainvälisiä ja kotimaisia aihealuetta koskevia tutkimuksia, artikkeleja, tilastoja sekä teoksia. Aineistoa haettiin kansainvälisen tietokantahaun kautta sekä manuaalisella haulla. Aineisto analysoitiin ja siitä valikoitiin ennalta määrättyjen sisäänotto- ja poissulkukri- teerien mukaan lopputarkasteluun tietokantahaun perusteella 16 tutkimusta ja manuaalisen haun kautta kaksi tutkimusta vuosilta 2019–2024.
Tulokset vahvistivat aiempia tutkimustuloksia maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden opintoihin kiinnittymisestä ja sen haasteista. Tuloksissa viitataan myös tapoihin, jolla opintoihin kiinnittymistä voidaan pa- rantaa maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden keskuudessa. Tuloksia voidaan hyödyntää maahanmuuttajien opettamisessa ja ohjaamisessa sekä opinnoissa tukemisessa.
The topic of this Master’s thesis was chosen because I worked as a social and health teacher at a vocational school where the majority of students have an immigrant background. The number of students with an immigrant background has increased significantly in educational institutions since the 1990s. At the same time, the challenges have increased that students with an immigrant background face to completing their studies. The risk of school dropouts and the exclusion of society are serious and growing risks. The phenomenon is not only topical in Finland but is also an internationally growing problem.
The purpose of the integrative literature review was to find out what kind of challenges students with an immigrant background have in sticking to their studies. The study sought information on the impact of the social support provided by the school, as well as the impact of the atmosphere on attachment to the educational institution and to cope with their studies.
The research process started in March 2024 by starting a systematic data collection. The integrative literature review was conducted by examining studies, articles, statistics and works on international and domes- tic topics. The material was sought through an international database search and a manual search. The material was analyzed and selected according to predetermined entry and exclusion criteria, 16 studies and two studies from 2019–2024 through a database search and through manual search.
The results confirmed previous research results on the commitment to studies of students with an immi- grant background and its challenges. The results also point to ways in which commitment to studies can be improved among students with an immigrant background. The results can be used in teaching and guiding immigrants and supporting them in their studies.