KAUKOKIIDON HOLLOLAN TERMINAALIN JAKOPÄIVIEN TARKASTELU JA PÄIVITTÄMINEN TALOUDELLISEMMAKSI
Tallberg, Mikael (2024)
Tallberg, Mikael
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826212
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kaukokiidon Hollolan terminaalin jakoalueita ja niille määrättyjä jakopäiviä. Tutkimuksessa selvitettiin, voidaanko saada kustannushyötyjä muuttamalla joidenkin postinumeroalueiden jakopäiviä. Tutkimuksen aiheen taustana toimivat keskustelut, kuinka joillekin alueille pitää toimittaa lähetyksiä joka päivä, vaikka matka jakoalueelle on maantieteellisesti pitkä, mutta toimitukset vähäisiä jokaista arkipäi-vää kohden. Tarve jakopäivien optimoinnille oli siis tunnistettu.
Teoriaosuus käsittää itse Kaukokiidon historian. Sen lisäksi käydään läpi logistisia mate-riaalivirtoja, kuljetusmuotoja ja ajojärjestelyn ja jakelun perusasioita. Teoriaosuudessa ker-rotaan myös, miten jakelu on Kaukokiidon Hollolan terminaalissa toteutettu.
Tutkimus on menetelmältään kvantitatiivinen tutkimus. Dataa tutkimukseen on kerätty Kaukokiidon käyttämästä toiminnanohjausjärjestelmästä. Kyseinen data sisältää kellon-aikoja, jotka kertovat mihin aikaan ajoneuvot ovat suoriutuneet jakolähetyksistä. Myös rahdituskiloihin perustuvaa dataa on kerätty ja tutkittu valitulta ajanjaksolta.
Tutkimuksessa käydään osa Kaukokiidon Hollolan terminaalin jakoalueista läpi. Osa ja-koalueista on rajattu pois. Kyseisille alueille etsitään jotain mahdollista muutettavaa osuutta ja tarkastellaan, mikä lopputulos muutoksella voisi olla. Jakopäivien muutoksia ehdotettiin Orimattilan ja Artjärven, Lammin ja Hämeenkosken, Nastolan ja Villähteen, Asikkalan ja Vääksyn, Padasjoen ja Kuhmoisten, Heinolan, Sysmän, sekä Joutsan posti-numeroalueiden jakoalueille.
Teoriaosuus käsittää itse Kaukokiidon historian. Sen lisäksi käydään läpi logistisia mate-riaalivirtoja, kuljetusmuotoja ja ajojärjestelyn ja jakelun perusasioita. Teoriaosuudessa ker-rotaan myös, miten jakelu on Kaukokiidon Hollolan terminaalissa toteutettu.
Tutkimus on menetelmältään kvantitatiivinen tutkimus. Dataa tutkimukseen on kerätty Kaukokiidon käyttämästä toiminnanohjausjärjestelmästä. Kyseinen data sisältää kellon-aikoja, jotka kertovat mihin aikaan ajoneuvot ovat suoriutuneet jakolähetyksistä. Myös rahdituskiloihin perustuvaa dataa on kerätty ja tutkittu valitulta ajanjaksolta.
Tutkimuksessa käydään osa Kaukokiidon Hollolan terminaalin jakoalueista läpi. Osa ja-koalueista on rajattu pois. Kyseisille alueille etsitään jotain mahdollista muutettavaa osuutta ja tarkastellaan, mikä lopputulos muutoksella voisi olla. Jakopäivien muutoksia ehdotettiin Orimattilan ja Artjärven, Lammin ja Hämeenkosken, Nastolan ja Villähteen, Asikkalan ja Vääksyn, Padasjoen ja Kuhmoisten, Heinolan, Sysmän, sekä Joutsan posti-numeroalueiden jakoalueille.