Käytetty matkamuisto : kohti kestävää matkailua
Ukkola, Laura (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100826239
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin käytettyjen matkamuistojen kysyntää ja kuluttajien asenteita niitä kohtaan. Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin kiertotalouden periaatteita ja niiden soveltamista kestävään matkailuun, keskittyen kiertotalouden roolin edistämiseen käytettyjen matkamuistojen avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi vuonna 2022 perustettu yritys Vintagetti, joka myy pohjoismaista vintage-designia. Yritys näkee matkailijat yhtenä potentiaalisena asiakasryhmänä tulevaisuudessa. Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, millainen on matkailijan mielestä hyvä käytetty matkamuisto. Toimeksiantajayritys tulee käyttämään tätä ja muita kyselytutkimuksen tuloksia myynninedistämiseen ja markkinointiin tavoittaakseen uusia asiakasryhmiä.
Työ toteutettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen pohjalta. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-työkalun avulla. Kysely oli auki verkossa 23.7-6.8.2024 välisenä aikana. Kysely toteutettiin suomeksi ja englanniksi. Valtaosa kyselyyn vastanneista henkilöistä oli Suomesta. Vastauksia kertyi yhteensä 154. Kohderyhmäksi valikoitui sosiaalisen median kautta kiertotaloudesta kiinnostunut vastaajakunta. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa tarkasteltiin matkailijoiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä käytettyjen matkamuistojen suhteen, matkailijoiden mielipiteitä käytetyistä matkamuistoista verrattuna uusiin matkamuistoihin sekä käytettyjen matkamuistojen myynnin vaikutusta niitä myyvän yrityksen imagoon. Työn lopputuloksena määräytyi kriteerit käytetylle matkamuistolle. Työssä esitettiin jatkotutkimusehdotuksia ja suosituksia. Käytettyjä matkamuistoja myyville yrityksille suositellaan selkeää brändiviestintää ja tuotteiden tarinallistamista. Käytettyjen tuotteiden laatu, verkkokauppa ja sosiaalinen media ovat tärkeitä myynnin kasvattamisessa. Jatkossa tutkimusta suositellaan laajentamaan alueellisiin ja kulttuurisiin eroihin sekä eri ikäryhmien näkemyksiin.
Kyselyn vastaukset osoittavat, että suurin osa kyselyyn vastanneista kuluttajista suhtautuu käytettyihin matkamuistoihin myönteisesti, arvostaen erityisesti niiden ekologisuutta, edullisuutta, harvinaisuutta ja historiallista arvoa. Ympäristöystävällisyys nousi esiin tärkeimpänä tekijänä, ja jopa 90 prosenttia vastaajista mainitsi sen ostopäätöksensä keskeisenä perusteena. Vaikka käytettyihin tuotteisiin voi liittyä haittoja, kuten huono kunto ja hygieniariskit, kuluttajat näkevät niiden parantavan yrityksen mainetta, varsinkin kun tuotteiden laatu ja puhtaus varmistetaan. Mikäli kiinnostus kiertotalouden ympärillä jatkaa kasvua se avaa lisää mahdollisuuksia markkinoiden kehittämiselle. Käytettyjen matkamuistojen hankintaketjut kuitenkin asettavat yrittäjälle omat haasteensa, joten tuotteiden hankintaan tarvitaan innovatiivisia ratkaisuja ja yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa.
Työ toteutettiin kvantitatiivisen kyselytutkimuksen pohjalta. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-työkalun avulla. Kysely oli auki verkossa 23.7-6.8.2024 välisenä aikana. Kysely toteutettiin suomeksi ja englanniksi. Valtaosa kyselyyn vastanneista henkilöistä oli Suomesta. Vastauksia kertyi yhteensä 154. Kohderyhmäksi valikoitui sosiaalisen median kautta kiertotaloudesta kiinnostunut vastaajakunta. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa tarkasteltiin matkailijoiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä käytettyjen matkamuistojen suhteen, matkailijoiden mielipiteitä käytetyistä matkamuistoista verrattuna uusiin matkamuistoihin sekä käytettyjen matkamuistojen myynnin vaikutusta niitä myyvän yrityksen imagoon. Työn lopputuloksena määräytyi kriteerit käytetylle matkamuistolle. Työssä esitettiin jatkotutkimusehdotuksia ja suosituksia. Käytettyjä matkamuistoja myyville yrityksille suositellaan selkeää brändiviestintää ja tuotteiden tarinallistamista. Käytettyjen tuotteiden laatu, verkkokauppa ja sosiaalinen media ovat tärkeitä myynnin kasvattamisessa. Jatkossa tutkimusta suositellaan laajentamaan alueellisiin ja kulttuurisiin eroihin sekä eri ikäryhmien näkemyksiin.
Kyselyn vastaukset osoittavat, että suurin osa kyselyyn vastanneista kuluttajista suhtautuu käytettyihin matkamuistoihin myönteisesti, arvostaen erityisesti niiden ekologisuutta, edullisuutta, harvinaisuutta ja historiallista arvoa. Ympäristöystävällisyys nousi esiin tärkeimpänä tekijänä, ja jopa 90 prosenttia vastaajista mainitsi sen ostopäätöksensä keskeisenä perusteena. Vaikka käytettyihin tuotteisiin voi liittyä haittoja, kuten huono kunto ja hygieniariskit, kuluttajat näkevät niiden parantavan yrityksen mainetta, varsinkin kun tuotteiden laatu ja puhtaus varmistetaan. Mikäli kiinnostus kiertotalouden ympärillä jatkaa kasvua se avaa lisää mahdollisuuksia markkinoiden kehittämiselle. Käytettyjen matkamuistojen hankintaketjut kuitenkin asettavat yrittäjälle omat haasteensa, joten tuotteiden hankintaan tarvitaan innovatiivisia ratkaisuja ja yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa.