Esihenkilö työhyvinvoinnin johtajana
Laukas, Sanna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926287
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Danfoss Drives Oy:lle. Työn
tarkoituksena oli tukea henkilöstöhallintoa ja turvallisuusorganisaatiota
työhyvinvoinnin johtamisen kehittämisessä esihenkilöiden tekemän työn
näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tutkia, miten esihenkilöt määrittelevät
työhyvinvoinnin, millaiseksi he kokevat työhyvinvointijohtamisensa nykytilan ja
osaamisen sekä millaisia kehittämistoiveita he esittävät työhyvinvoinnin
johtamiseen liittyen. Tavoitteena oli esittää kehitysideoita toimeksiantajalle ja
julkaista esihenkilötyön tueksi malli työhyvinvoinnin johtamisesta.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentuu työhyvinvoinnin monimuotoisista
määritelmistä, esihenkilön roolista työhyvinvoinnin johtajana sekä muuttuvan
työelämän vaatimuksista johtamiseen. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan
Suomessa toimivia Danfoss Drives Oy:n palveluksessa olevia esihenkilöitä.
Työssä ei käsitellä työhyvinvointia laajemmin tai tiimiläisen näkökulmasta.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena
tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä toimivat puolistrukturoidut
teemahaastattelut, joihin haastateltavat henkilöt valittiin harkinnanvaraisesti.
Haastatteluihin osallistui 11 esihenkilöä ja haastattelut tehtiin keväällä 2024.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että haastateltavat ovat tunnistaneet työkyvyn
ja työhyvinvoinnin monimuotoisuuden ja pitävät tärkeänä huolehtia omasta
työhyvinvoinnistaan voidakseen johtaa tuloksellisesti muita. Toimeksiantajan
tarjoama vahva työhyvinvoinnin johtamisen perusta ja yhteiset toimintatavat
koetaan tärkeiksi. Esihenkilöiden työhyvinvoinnin johtamisen osaaminen on
pääosin karttunut kokemuksen kautta ja esihenkilöverkoston tarjoamaa
vertaistukea pidetään merkityksellisenä. Työhyvinvoinnin johtamisessa
esihenkilöitä yhdistää halu johtaa hyvinvoivaa tiimiä.
Esihenkilöt kokevat tärkeäksi, että he tuntevat tiimiläisensä, ovat läsnä arjessa
ja esihenkilön ja tiimiläisen välillä vallitsee keskinäinen luottamus. Hyvinvoiva
työntekijä kertoo kokemuksistaan eteenpäin. Esihenkilöiden esittämiä
kehitysideoita toteuttamalla Danfoss Drives Oy:llä on mahdollisuus olla
tulevaisuudessa houkuttelevampi työnantaja, sillä työntekijäkokemukset
vaikuttavat työnantajamielikuvan syntymiseen. Organisaation osaamisen
kehittymisen tulee olla jatkuvaa. Sen mahdollistamiseksi suositellaan
työhyvinvoinnin vuosikellon laatimista, esihenkilötapaamisten järjestämistä
sekä työhyvinvointiin liittyvien tietojen keräämistä tietopankkiin.
tarkoituksena oli tukea henkilöstöhallintoa ja turvallisuusorganisaatiota
työhyvinvoinnin johtamisen kehittämisessä esihenkilöiden tekemän työn
näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tutkia, miten esihenkilöt määrittelevät
työhyvinvoinnin, millaiseksi he kokevat työhyvinvointijohtamisensa nykytilan ja
osaamisen sekä millaisia kehittämistoiveita he esittävät työhyvinvoinnin
johtamiseen liittyen. Tavoitteena oli esittää kehitysideoita toimeksiantajalle ja
julkaista esihenkilötyön tueksi malli työhyvinvoinnin johtamisesta.
Opinnäytetyön teoriaosuus rakentuu työhyvinvoinnin monimuotoisista
määritelmistä, esihenkilön roolista työhyvinvoinnin johtajana sekä muuttuvan
työelämän vaatimuksista johtamiseen. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan
Suomessa toimivia Danfoss Drives Oy:n palveluksessa olevia esihenkilöitä.
Työssä ei käsitellä työhyvinvointia laajemmin tai tiimiläisen näkökulmasta.
Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena
tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä toimivat puolistrukturoidut
teemahaastattelut, joihin haastateltavat henkilöt valittiin harkinnanvaraisesti.
Haastatteluihin osallistui 11 esihenkilöä ja haastattelut tehtiin keväällä 2024.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että haastateltavat ovat tunnistaneet työkyvyn
ja työhyvinvoinnin monimuotoisuuden ja pitävät tärkeänä huolehtia omasta
työhyvinvoinnistaan voidakseen johtaa tuloksellisesti muita. Toimeksiantajan
tarjoama vahva työhyvinvoinnin johtamisen perusta ja yhteiset toimintatavat
koetaan tärkeiksi. Esihenkilöiden työhyvinvoinnin johtamisen osaaminen on
pääosin karttunut kokemuksen kautta ja esihenkilöverkoston tarjoamaa
vertaistukea pidetään merkityksellisenä. Työhyvinvoinnin johtamisessa
esihenkilöitä yhdistää halu johtaa hyvinvoivaa tiimiä.
Esihenkilöt kokevat tärkeäksi, että he tuntevat tiimiläisensä, ovat läsnä arjessa
ja esihenkilön ja tiimiläisen välillä vallitsee keskinäinen luottamus. Hyvinvoiva
työntekijä kertoo kokemuksistaan eteenpäin. Esihenkilöiden esittämiä
kehitysideoita toteuttamalla Danfoss Drives Oy:llä on mahdollisuus olla
tulevaisuudessa houkuttelevampi työnantaja, sillä työntekijäkokemukset
vaikuttavat työnantajamielikuvan syntymiseen. Organisaation osaamisen
kehittymisen tulee olla jatkuvaa. Sen mahdollistamiseksi suositellaan
työhyvinvoinnin vuosikellon laatimista, esihenkilötapaamisten järjestämistä
sekä työhyvinvointiin liittyvien tietojen keräämistä tietopankkiin.