Digitaalisuuden hyödyntäminen sähköalan ammatillisessa koulutuksessa
Saarelainen, Ville (2024)
Saarelainen, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926270
Tiivistelmä
Joulukuussa 2023 julkaistun PISA-tutkimuksen mukaan suomalaisten 15-vuotiaiden nuorten osaaminen on heikentynyt edelleen ja yhdeksi syyksi tutkimuksissa on todettu mobiililaitteiden käyttö oppituntien aikana.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin laadullisin menetelmin, miten mobiililaitteita hyödynnetään toisen asteen ammatillisessa opetuksessa ja oppimisessa. Tutkimusta on rajattu käsittelemään tekniikan alojen sähkö- ja automaatioalan perustutkinnon sisällä tapahtuvaa oppimista ja opetusta. Tutkimusaineistoa ke-rättiin puolistrukturoidun haastattelun menetelmillä haastattelemalla 8 ammatillista opettajaa, jotka työskentelivät eri oppilaitoksissa ympäri Suomea. Saatua aineistoa analysoitiin fenomenologisen lähestymistavan mukaisesti.
Tutkimus perustuu opettajien näkemyksiin ja kokemuksiin digitalisuudesta ja sen myötä mobiililaitteiden käytön mahdollisuuksista erilaisissa oppimistilanteissa. Tutkimuksessa haluttiin tuoda esille eri oppilaitoksissa vallitsevia tapoja ja käytäntöjä hyödyntää mobiililaitteita ja niiden ominaisuuksia erilaisissa oppimistilanteissa.
Tutkimuksessa selvitettiin myös, millaisia haasteita opettajat mobiililaitteiden kanssa kokevat ja miten haasteiden kanssa toimitaan opettajien keskuudessa. Tutkimuksessa käsiteltyjä tuloksia tarkasteltiin motivaation ja itseohjautuvuuden teoriataustaa vasten. Tutkimus sivuaa myös geneerisen tekoälyn käyttöä sähköalalla. Tutkimus on toteutettu tutkimuksen tekijän omasta mielenkiinnosta tutkittavaa asiaa kohtaan ja oman työn kehittämistä ajatellen. Tutkimustyön tilaajana toimii Koulutuskeskus Salpaus.
Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että opettajilla on varsin vähän omia käytänteitä mobiililaitteilla tapahtuvaan oppimiseen, mikä osaltaan selittyy jo sillä ettei, nykyisten ammatillisten tutkinnon osien sisältö tue mobiililla tapahtuvaa oppimista. Mobiililaite oppimisvälineenä jakaa vahvasti opettajien mielipiteitä, ja kädentaidot nähdään edelleen opiskeltavista taidoista keskeisinä. Mobiilin käyttö opetuksen välineenä on vahvasti opettajan motivaatiosta lähtevä asia.
Tulokset osoittavat myös, että mobiililaitteesta löytyvien sovellusten oikealla käytöllä voidaan tukea opiskelijan itseohjautuvuutta ja motivaatiota. Tekoälyn käyttö sähköalalla on monella opettajalla vielä kokeiluasteella, mutta tulevaisuudessa varmasti löytää paikkansa opettajien keskuudessa.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin laadullisin menetelmin, miten mobiililaitteita hyödynnetään toisen asteen ammatillisessa opetuksessa ja oppimisessa. Tutkimusta on rajattu käsittelemään tekniikan alojen sähkö- ja automaatioalan perustutkinnon sisällä tapahtuvaa oppimista ja opetusta. Tutkimusaineistoa ke-rättiin puolistrukturoidun haastattelun menetelmillä haastattelemalla 8 ammatillista opettajaa, jotka työskentelivät eri oppilaitoksissa ympäri Suomea. Saatua aineistoa analysoitiin fenomenologisen lähestymistavan mukaisesti.
Tutkimus perustuu opettajien näkemyksiin ja kokemuksiin digitalisuudesta ja sen myötä mobiililaitteiden käytön mahdollisuuksista erilaisissa oppimistilanteissa. Tutkimuksessa haluttiin tuoda esille eri oppilaitoksissa vallitsevia tapoja ja käytäntöjä hyödyntää mobiililaitteita ja niiden ominaisuuksia erilaisissa oppimistilanteissa.
Tutkimuksessa selvitettiin myös, millaisia haasteita opettajat mobiililaitteiden kanssa kokevat ja miten haasteiden kanssa toimitaan opettajien keskuudessa. Tutkimuksessa käsiteltyjä tuloksia tarkasteltiin motivaation ja itseohjautuvuuden teoriataustaa vasten. Tutkimus sivuaa myös geneerisen tekoälyn käyttöä sähköalalla. Tutkimus on toteutettu tutkimuksen tekijän omasta mielenkiinnosta tutkittavaa asiaa kohtaan ja oman työn kehittämistä ajatellen. Tutkimustyön tilaajana toimii Koulutuskeskus Salpaus.
Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että opettajilla on varsin vähän omia käytänteitä mobiililaitteilla tapahtuvaan oppimiseen, mikä osaltaan selittyy jo sillä ettei, nykyisten ammatillisten tutkinnon osien sisältö tue mobiililla tapahtuvaa oppimista. Mobiililaite oppimisvälineenä jakaa vahvasti opettajien mielipiteitä, ja kädentaidot nähdään edelleen opiskeltavista taidoista keskeisinä. Mobiilin käyttö opetuksen välineenä on vahvasti opettajan motivaatiosta lähtevä asia.
Tulokset osoittavat myös, että mobiililaitteesta löytyvien sovellusten oikealla käytöllä voidaan tukea opiskelijan itseohjautuvuutta ja motivaatiota. Tekoälyn käyttö sähköalalla on monella opettajalla vielä kokeiluasteella, mutta tulevaisuudessa varmasti löytää paikkansa opettajien keskuudessa.