Starting video game business in Finland with minimal financial investments
Junttila, Antti (2024)
Junttila, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101026321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101026321
Tiivistelmä
Peliliiketoiminta on erittäin kilpailtu liiketoiminnan muoto maailmanlaajuisesti. Peliliiketoiminnan käynnistäminen minimaalisilla taloudellisilla resursseilla vaatii sekä yhteistyötä että tietämistä liiketoiminnan periaatteista ja laillisista näkökohdista liiketoiminnan kohdemaassa. Suomessa liiketoiminnan olosuhteet ovat maailman mittakaavassa suhteellisen ankarat työvoiman korkean hinnan ja korkean verotuksen takia. Tästä syystä mikä tahansa kulurakenteen optimointi parantaa merkittävästi liiketoiminnan mahdollisuuksia selviytyä. Pelit itse eivät ole yleensä kannattavaa liiketoimintaa ennen kuin ainakin jonkinlainen pelattava versio on olemassa, joka mahdollistaa vähittäismyynnin kertahinnalla tai muun toimivan liiketoiminnan. Tämä opinnäytetyö käsittelee menestyvän peliliiketoiminnan ensiaskelia.
Tässä opinnäytetyössä teoreettinen tausta muodostui Suomen lainsäädännöstä, peliliiketoiminnan keskeisistä perusteista ja muista niihin liittyvistä asioista. Tutkimus, jota tässä opinnäytetyössä käsitellään, sisältää tunnettujen suomalaisten pelialan yrittäjien haastattelun ja autoetnografian. Haastattelut tehtiin Google Forms -työkalulla ja tulokset analysoitiin parhaiden käytänteiden määrittämiseksi pelialan yrityksen perustamisvaiheeseen.
Tuloksien perusteella paras yritysmuoto pelialan yritykselle on joko osakeyhtiö tai toiminimi riippuen tulevaisuuden laajentumissuunitelmista. Selkeästi suurin kuluerä yritykselle on odotetusti työvoimakulut. Yrityksen kuluja voi pienentää tarjoamalla joko toisen asteen tai korkea-asteen opiskelijoille harjoittelupaikkoja heidän työssäoppimisensa aikana yrityksen toiminnan alussa. Game business is a very competitive form of entrepreneurship globally. Starting a game business with minimal financial resources requires connections and knowledge about business principles and legal basis in the country where the business is run. Any optimization of cost structure greatly increases the possibilities of the business surviving. Games themselves are usually not producing income to the business unless there are at least some playable versions available which enables the income either by premium or other viable business options. This thesis addresses the optimization of initial steps to starting a successful game business.
Thesis has a theoretical background regarding Finnish legislation, basics of game business and other related issues. The survey in this thesis was made by interviewing known Finnish game entrepreneurs and also by autoethnography. Interviews were made by Google Forms questionnaire and results were analyzed to determine the optimization of the game business initialization process.
As a result, the most viable option for the business form would be either a limited liability company or a sole proprietorship depending on the plans to expand business and acquire additional partners. Clearly the largest expense was the labor force as expected. This expense could be diminished by using either secondary or tertiary education students by offering them internships in their on-the-job learning studies in the initial phase of the business.
Tässä opinnäytetyössä teoreettinen tausta muodostui Suomen lainsäädännöstä, peliliiketoiminnan keskeisistä perusteista ja muista niihin liittyvistä asioista. Tutkimus, jota tässä opinnäytetyössä käsitellään, sisältää tunnettujen suomalaisten pelialan yrittäjien haastattelun ja autoetnografian. Haastattelut tehtiin Google Forms -työkalulla ja tulokset analysoitiin parhaiden käytänteiden määrittämiseksi pelialan yrityksen perustamisvaiheeseen.
Tuloksien perusteella paras yritysmuoto pelialan yritykselle on joko osakeyhtiö tai toiminimi riippuen tulevaisuuden laajentumissuunitelmista. Selkeästi suurin kuluerä yritykselle on odotetusti työvoimakulut. Yrityksen kuluja voi pienentää tarjoamalla joko toisen asteen tai korkea-asteen opiskelijoille harjoittelupaikkoja heidän työssäoppimisensa aikana yrityksen toiminnan alussa.
Thesis has a theoretical background regarding Finnish legislation, basics of game business and other related issues. The survey in this thesis was made by interviewing known Finnish game entrepreneurs and also by autoethnography. Interviews were made by Google Forms questionnaire and results were analyzed to determine the optimization of the game business initialization process.
As a result, the most viable option for the business form would be either a limited liability company or a sole proprietorship depending on the plans to expand business and acquire additional partners. Clearly the largest expense was the labor force as expected. This expense could be diminished by using either secondary or tertiary education students by offering them internships in their on-the-job learning studies in the initial phase of the business.