Työhyvinvoinnista huolehtiminen kuuluu kaikille : esihenkilön, työntekijän, tiimin ja organisaation roolit laadukkaan työhyvinvoinnin edistämisessä sekä kehittämisessä
Salonen, Minna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024100926283
Tiivistelmä
Käsillä olevassa opinnäytetyössä tarkasteltiin kirjallisuuskatsauksen avulla työhyvinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä työhyvinvoinnin merkitystä yksilölle. Toisena näkökulmana tarkasteltiin tekijöitä, jotka edistävät työhyvinvointia organisaatiossa. Kolmannessa tulokulmassa tarkasteltiin esihenkilön roolia työhyvinvoinnin johtamisessa. Tutkielmassa oli tavoitteena löytää tietoa erilaisista johtamistyyleistä ja työkaluista esihenkilölle, tueksi työhyvinvoinnin johtamiseen. Neljännessä tulokulmassa keskityttiin organisaation, yksilön ja tiimin rooliin työhyvinvoinnin kehittämisessä sekä ylläpitämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa tavoitteena oli tutkia laajasti tutkimuksen teema-alueita ja muodostaa tutkimuksen avulla laaja yleiskuva käsiteltävästä aiheesta.
Tehdyn kirjallisuuskatsauksen perusteella käy ilmi, että organisaatiossa jokainen työntekijä on vastuussa työpaikan ilmapiiristä ja kulttuurista ja siten työhyvinvoinnista. Työhyvinvoinnin avulla on mahdollista sitouttaa työntekijöitä organisaatioon. Hyvinvoiva työyhteisö on tuottava ja innovatiivinen, ja se vaikuttaa positiivisesti myös organisaation menestykseen ja maineeseen. Esihenkilön johtamistyylillä on suuri merkitys siihen, miten työntekijät viihtyvät työssä ja sitä kautta sitoutuvat organisaatioon. Organisaatiolla on merkittävä rooli työhyvinvoinnin edistämisessä ja kehittämisessä ja siksi hyvinvoinnin edistäminen tulisi kirjata osaksi yrityksen strategiaa. Työpaikoilla ja organisaatioissa tulee puhua avoimesti työhyvinvoinnista, mutta myös työpahoinvoinnista, jotta niiden kehittäminen on mahdollista. Hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen on organisaatiolle kilpailu- ja maine-etu.
Opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jossa tavoitteena oli tutkia laajasti tutkimuksen teema-alueita ja muodostaa tutkimuksen avulla laaja yleiskuva käsiteltävästä aiheesta.
Tehdyn kirjallisuuskatsauksen perusteella käy ilmi, että organisaatiossa jokainen työntekijä on vastuussa työpaikan ilmapiiristä ja kulttuurista ja siten työhyvinvoinnista. Työhyvinvoinnin avulla on mahdollista sitouttaa työntekijöitä organisaatioon. Hyvinvoiva työyhteisö on tuottava ja innovatiivinen, ja se vaikuttaa positiivisesti myös organisaation menestykseen ja maineeseen. Esihenkilön johtamistyylillä on suuri merkitys siihen, miten työntekijät viihtyvät työssä ja sitä kautta sitoutuvat organisaatioon. Organisaatiolla on merkittävä rooli työhyvinvoinnin edistämisessä ja kehittämisessä ja siksi hyvinvoinnin edistäminen tulisi kirjata osaksi yrityksen strategiaa. Työpaikoilla ja organisaatioissa tulee puhua avoimesti työhyvinvoinnista, mutta myös työpahoinvoinnista, jotta niiden kehittäminen on mahdollista. Hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen on organisaatiolle kilpailu- ja maine-etu.