Hur påverkas personalen av en mer digitaliserad värld inom småbarnspedagogik?
Svartsjö, Emil; Borges, Sonia (2024)
Svartsjö, Emil
Borges, Sonia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101026322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101026322
Tiivistelmä
Vårt examensarbete är en kvalitativ studie om hur digitaliseringen påverkar personalen då småbarnspedagogiken blir alltmer digitaliserad. Digitalisering är ett aktuellt ämne och något som delar åsikter. Vissa har en mer positiv bild av att småbarnspedagogiken blir alltmer digitaliserad medan andra tycker att det inte är så bra att användningen av digitala verktyg ökar. Vårt ämne i vårt examensarbete är digitalisering inom småbarnspedagogik, specifikt om hur digitaliseringen påverkar personalen. Syftet var att ta reda på hur digitaliseringen påverkar personalen.
Vårt examensarbete består av teoridelen där vi tar upp bland annat vad digitalisering inom småbarnspedagogik innebär, olika synsätt på hur man ser på digitaliseringen inom småbarnspedagogiken, exempel på digitala verktyg samt tidigare forskning.
Några frågeställningar som vi har är varför digitalisering inom småbarnspedagogiken är viktigt? Vad innebär digitalisering och digital kompetens inom småbarnspedagogik? Hur påverkas personalen av användningen av digitala verktyg inom småbarnspedagogik?
Då vi gjorde vår undersökning använde vi oss av en kvalitativ metod (kvalitativ intervju). I våra intervjuer fanns det en sluten fråga medan resten av frågorna var öppna. Antalet respondenter var fem.
De som vi intervjuade hade olika utbildningar vilket gjorde att vi fick olika synvinklar på frågorna. Resultatet i våra intervjuer var att vi fick många olika svar på våra frågor. Däremot fick vi liknande svar av respondenterna då det gällde frågor som handlade om positiva och negativa saker gällande digitaliseringen inom småbarnspedagogik. Our bachelor´s thesis is a qualitative study how digitalization affects the staff in early childhood education. Digitalization is a current topic and something that divides opinions. Some people have a more positive view on digitalization in early childhood education while other people find that the increasing use of digital tools is not so good. Our topic is digitalization in early childhood education and specifically how digitalization affects the staff. The purpose of our thesis is to find out how digitalization affects the staff.
Our thesis consists of the theory part where we discuss what digitalization in early childhood education means, different approaches to how digitalization is viewed in early childhood education, examples of digital tools and previous research.
Some questions we have are: Why is digitalization in early childhood education important? What does digitalization and digital competence mean in early childhood education? How are staff affected by the use of digital tools in early childhood education?
The people we interviewed had different educational backgrounds, which meant that we got different perspectives on the questions. The result of our interviews was that we received many different answers to our questions. However, we got similar answers from the respondents when it came to questions about positive and negative things regarding digitalization in early childhood education.
Vårt examensarbete består av teoridelen där vi tar upp bland annat vad digitalisering inom småbarnspedagogik innebär, olika synsätt på hur man ser på digitaliseringen inom småbarnspedagogiken, exempel på digitala verktyg samt tidigare forskning.
Några frågeställningar som vi har är varför digitalisering inom småbarnspedagogiken är viktigt? Vad innebär digitalisering och digital kompetens inom småbarnspedagogik? Hur påverkas personalen av användningen av digitala verktyg inom småbarnspedagogik?
Då vi gjorde vår undersökning använde vi oss av en kvalitativ metod (kvalitativ intervju). I våra intervjuer fanns det en sluten fråga medan resten av frågorna var öppna. Antalet respondenter var fem.
De som vi intervjuade hade olika utbildningar vilket gjorde att vi fick olika synvinklar på frågorna. Resultatet i våra intervjuer var att vi fick många olika svar på våra frågor. Däremot fick vi liknande svar av respondenterna då det gällde frågor som handlade om positiva och negativa saker gällande digitaliseringen inom småbarnspedagogik.
Our thesis consists of the theory part where we discuss what digitalization in early childhood education means, different approaches to how digitalization is viewed in early childhood education, examples of digital tools and previous research.
Some questions we have are: Why is digitalization in early childhood education important? What does digitalization and digital competence mean in early childhood education? How are staff affected by the use of digital tools in early childhood education?
The people we interviewed had different educational backgrounds, which meant that we got different perspectives on the questions. The result of our interviews was that we received many different answers to our questions. However, we got similar answers from the respondents when it came to questions about positive and negative things regarding digitalization in early childhood education.