Kiusaaminen alakoulussa : Vanhempien rooli kiusaamiseen puuttumisessa ja ennaltaehkäisyssä
Latvala, Henna (2024)
Latvala, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101126353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101126353
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten lasten vanhempien roolia kiusaamiseen puuttumisessa ja ennaltaehkäisyssä. Opinnäytetyö tuottaa tietoa alakouluikäisten lasten perheille ja yhteistyökumppaneille koulukiusaamisesta sekä keinoista havainnoida lasten käytöstä ja tunteita. Opinnäytetyö antaa tietoa myös keinoista, joilla puuttua koulukiusaamiseen ja ennaltaehkäistä sitä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallinen osuus koostui vanhemmille järjestettävästä informatiivisesta vanhempainillasta. Kohderyhmänä opinnäytetyössä olivat Jalasjärven alakoulujen oppilaiden vanhemmat.
Tutkimusaineistoa kerättiin Webropol-verkkokyselyllä. Alakouluikäisten lasten vanhemmille teetetty anonyymi kysely tuotti tietoa vanhempien kokemuksista ja näkemyksistä kiusaamiseen liittyen. Kyselyyn vastasi 109 vanhempaa. Kyselyn tuloksia tarkasteltiin sekä laadullisin että määrällisin menetelmin.
Tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta, että suuri osa vanhemmista on hyvin tietoisia siitä, missä ja kenen kanssa heidän lapsensa aikaa viettää. Koulukiusaamisesta ja lapsen päivän kulusta puhutaan kotona paljon. Tulokset kuitenkin osoittivat, että on paljon perheitä, jossa vanhemmat eivät osaa sanoa, kertooko heidän lapsensa kotona mieltään painavista asioista. Kiusaamista esiintyy lasten keskuudessa vanhempien mukaan paljon. Tulokset osoittivat, että vanhemmilla on olemassa tietoa koulukiusaamisesta, mutta keinoja siihen puuttumiseen tarvitaan lisää. Vanhemmat korostavat vastauksissaan kodin, koulun ja vanhempien välistä yhteistyötä sekä nopeaa kiusaamiseen puuttumista. Vanhemmilla on iso rooli kiusaamisen ennaltaehkäisemisessä ja siihen puuttumisessa. Voidaan todeta, että kiusaamiseen puuttumiseen ja sen ennaltaehkäisemiseen tarvitaan yhteistyötä lasten ympärillä toimivien aikuisten kanssa sekä lasten käyttäytymisen havainnointia niin kotona kuin koulussa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallinen osuus koostui vanhemmille järjestettävästä informatiivisesta vanhempainillasta. Kohderyhmänä opinnäytetyössä olivat Jalasjärven alakoulujen oppilaiden vanhemmat.
Tutkimusaineistoa kerättiin Webropol-verkkokyselyllä. Alakouluikäisten lasten vanhemmille teetetty anonyymi kysely tuotti tietoa vanhempien kokemuksista ja näkemyksistä kiusaamiseen liittyen. Kyselyyn vastasi 109 vanhempaa. Kyselyn tuloksia tarkasteltiin sekä laadullisin että määrällisin menetelmin.
Tutkimustulosten pohjalta voitiin todeta, että suuri osa vanhemmista on hyvin tietoisia siitä, missä ja kenen kanssa heidän lapsensa aikaa viettää. Koulukiusaamisesta ja lapsen päivän kulusta puhutaan kotona paljon. Tulokset kuitenkin osoittivat, että on paljon perheitä, jossa vanhemmat eivät osaa sanoa, kertooko heidän lapsensa kotona mieltään painavista asioista. Kiusaamista esiintyy lasten keskuudessa vanhempien mukaan paljon. Tulokset osoittivat, että vanhemmilla on olemassa tietoa koulukiusaamisesta, mutta keinoja siihen puuttumiseen tarvitaan lisää. Vanhemmat korostavat vastauksissaan kodin, koulun ja vanhempien välistä yhteistyötä sekä nopeaa kiusaamiseen puuttumista. Vanhemmilla on iso rooli kiusaamisen ennaltaehkäisemisessä ja siihen puuttumisessa. Voidaan todeta, että kiusaamiseen puuttumiseen ja sen ennaltaehkäisemiseen tarvitaan yhteistyötä lasten ympärillä toimivien aikuisten kanssa sekä lasten käyttäytymisen havainnointia niin kotona kuin koulussa.