Muotoiluajattelun menetelmät osana tuotekehitysprosessia
Virtanen, Silva (2024)
Virtanen, Silva
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101326402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101326402
Tiivistelmä
Muotoiluajattelulla on keskeinen rooli ohjelmistotuotteiden kehityksessä, kun pyritään tuottamaan asiakaslähtöisiä, erottuvia ja liiketoiminnallisesti kannattavia tuotteita. Muotoiluajattelua ja sen menetelmiä voidaan hyödyntää koko tuotekehitysprosessissa ja ketterässä kehityksessä, jolloin voidaan puhua tuoteajattelusta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten muotoiluajattelua ja ketteriä menetelmiä sovelletaan ohjelmistokehityksen eri vaiheissa ja miten toimeksiantajan eri yhtiöt hyödyntävät näitä menetelmiä tuotekehityksessään. Työ tehtiin, koska näiden menetelmien yhdistämisen on todettu tuovan merkittäviä etuja, mutta toimeksiantajalla ei ollut selkeää kuvaa niiden nykyisestä käytöstä. Tutkimuksessa yhdistettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselylomaketta sekä teemahaastatteluja.
Tulokset osoittivat, että muotoiluajattelu ja ketterät menetelmät nopeuttavat tuotekehitysprosessia sekä auttavat tuottamaan asiakkaille arvoa tuovia tuotteita, mutta niiden käyttö ja hyödyt vaihtelevat organisaatioittain. Menetelmien laajempi ja johdonmukaisempi soveltaminen voisi tuoda toimeksiantajan yhtiöille merkittäviä etuja. Design thinking plays a crucial role in the development of software products, particularly in creating customer-oriented, distinctive, and commercially viable products. Design thinking and its methods can be utilized throughout the entire product development process and within agile development frameworks.
The objective of this thesis was to explore how design thinking and agile methods are applied in various phases of software development and how the client’s different companies use these methods in their product development. The study was conducted because combining these methods has been shown to bring significant benefits, but the client lacked a clear understanding of their current usage. Research combined quantitative and qualitative methods. Data collection was conducted through a questionnaire and interviews.
The results indicated that design thinking and agile methods improve the product development process, but their usage and benefits vary across organizations. A broader and more consistent application of these methods could provide significant advantages for the client’s companies.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten muotoiluajattelua ja ketteriä menetelmiä sovelletaan ohjelmistokehityksen eri vaiheissa ja miten toimeksiantajan eri yhtiöt hyödyntävät näitä menetelmiä tuotekehityksessään. Työ tehtiin, koska näiden menetelmien yhdistämisen on todettu tuovan merkittäviä etuja, mutta toimeksiantajalla ei ollut selkeää kuvaa niiden nykyisestä käytöstä. Tutkimuksessa yhdistettiin kvantitatiivisia ja kvalitatiivisia menetelmiä. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselylomaketta sekä teemahaastatteluja.
Tulokset osoittivat, että muotoiluajattelu ja ketterät menetelmät nopeuttavat tuotekehitysprosessia sekä auttavat tuottamaan asiakkaille arvoa tuovia tuotteita, mutta niiden käyttö ja hyödyt vaihtelevat organisaatioittain. Menetelmien laajempi ja johdonmukaisempi soveltaminen voisi tuoda toimeksiantajan yhtiöille merkittäviä etuja.
The objective of this thesis was to explore how design thinking and agile methods are applied in various phases of software development and how the client’s different companies use these methods in their product development. The study was conducted because combining these methods has been shown to bring significant benefits, but the client lacked a clear understanding of their current usage. Research combined quantitative and qualitative methods. Data collection was conducted through a questionnaire and interviews.
The results indicated that design thinking and agile methods improve the product development process, but their usage and benefits vary across organizations. A broader and more consistent application of these methods could provide significant advantages for the client’s companies.