Alanvaihto opettajasta johdon assistentiksi - Työn ohella kohti muutosta
Sipiläinen, Kirsi (2024)
Sipiläinen, Kirsi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101026343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101026343
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli alanvaihto yläkoulun ja lukion opettajasta johdon assistentiksi. Halusin analysoida tätä tarkemmin selvittääkseni, oliko alanvaihto oikea ratkaisu. Toteutin päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön aiheeni takia. Päätutkimuskysymykseni oli, olenko valinnut oikean suunnan alanvaihdon kannalta. Apututkimuskysymyksenä toimi, että vastaako assistentin tai johdon assistentin työ mielikuvaani kyseisestä työstä.
Tietoperustan keskeisinä käsitteinä olivat assistentti ja johdon assistentti sekä työnkuva. Edellisten lisäksi valtio työnantajana oli käsittelyn kohteena, koska harjoitteluni oli valtiolla. Opettajan työhön liittyen merkittäviksi käsitteiksi nousivat opettajien työhyvinvointi, työelämän muutos ja opettajien työn kuormittavuus.
Tutkimusmenetelmäni oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusdataa keräsin havainnoimalla sekä analysoimalla omaa oppimistani harjoittelussa ja kehittymistäni harjoittelun aikana.
Opinnäytetyöni keskeisimpänä tuloksena ja johtopäätöksenä voi todeta, että alanvaihdon suunta oli oikea. Harjoittelun lopussa olin kokeneempi asiantuntija ja koin työn mielekkääksi ja mielenkiintoiseksi. Assistentin työssä kehittyessäni alkoi perehdyttäminen kollegoiden toimesta kohti johdon assistenttia, eli suunta oli oikea opinnäytetyöni aiheen mukaisesti.
Tietoperustan keskeisinä käsitteinä olivat assistentti ja johdon assistentti sekä työnkuva. Edellisten lisäksi valtio työnantajana oli käsittelyn kohteena, koska harjoitteluni oli valtiolla. Opettajan työhön liittyen merkittäviksi käsitteiksi nousivat opettajien työhyvinvointi, työelämän muutos ja opettajien työn kuormittavuus.
Tutkimusmenetelmäni oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusdataa keräsin havainnoimalla sekä analysoimalla omaa oppimistani harjoittelussa ja kehittymistäni harjoittelun aikana.
Opinnäytetyöni keskeisimpänä tuloksena ja johtopäätöksenä voi todeta, että alanvaihdon suunta oli oikea. Harjoittelun lopussa olin kokeneempi asiantuntija ja koin työn mielekkääksi ja mielenkiintoiseksi. Assistentin työssä kehittyessäni alkoi perehdyttäminen kollegoiden toimesta kohti johdon assistenttia, eli suunta oli oikea opinnäytetyöni aiheen mukaisesti.