Työhönvalmennuksen kirjaaminen : opas yksityisen työelämäpalveluiden tuottajan työhönvalmentajille
Kilpamäki, Päivi (2024)
Kilpamäki, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101026345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101026345
Tiivistelmä
Sosiaalialalla ja työhönvalmennuspalveluissa asiakastyön kirjaaminen asiakastietojärjestelmiin liittyy kiinteästi tehtävään asiakastyöhön. Hyvin toteutuvan kirjaamisen avulla asiakastyötä on helpompaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kirjaamisopas yksityisen työelämäpalveluiden työhönvalmentajien käyttöön asiakastyökirjaamisen osalta. Kirjaamisopas ei ole julkinen liite, sillä se on tehty toimeksiantajan omaan käyttöön.
Teoriaosiossa on kuvattu yleisesti työhönvalmennuksen asiakasprosessia sekä työhönvalmennuspalveluita esimerkkien avulla. Asiakaslähtöisiä toimintaperiaatteita asiakkaan osallisuuden vahvistumiseen liittyen ovat dialogisuus ja ratkaisukeskeisyys. Tavoitteena on myös, että työhönvalmentajat voivat reflektoida omaa asiakastyöprosessiaan havainnoinnin, dialogin ja siten myös dokumentoinnin näkökulmasta. Tässä on korostettu asiakastyön vuorovaikutteisuutta jättäen tietoisesti tilaa työhönvalmennustyön asiakasprosessin yksilölliselle monimuotoisuudelle ja sen kirjaamiselle. Kirjaamisen teoriapohjaa on avattu taustoittamalla rakenteista kirjaamista sekä lainsäädäntöä kirjaamiseen liittyen. Yhtenä teemana pohditaan myös eettisyyden merkitystä itse kirjaamiskäytännöissä.
Kirjaamisoppaan avulla kirjaamiskäytäntöjä voidaan yhdenmukaistaa ja se toimii perehdytysmateriaalina myös uusille työntekijöille. Opinnäytetyössä huomioitiin työhönvalmennustyön kirjaamisen yhteisiä ja yleisiä perustarpeita ja vaatimuksia, minkä pohjalta opasta voi muokata tarvittaessa palvelukohtaisesti.
Teoriaosiossa on kuvattu yleisesti työhönvalmennuksen asiakasprosessia sekä työhönvalmennuspalveluita esimerkkien avulla. Asiakaslähtöisiä toimintaperiaatteita asiakkaan osallisuuden vahvistumiseen liittyen ovat dialogisuus ja ratkaisukeskeisyys. Tavoitteena on myös, että työhönvalmentajat voivat reflektoida omaa asiakastyöprosessiaan havainnoinnin, dialogin ja siten myös dokumentoinnin näkökulmasta. Tässä on korostettu asiakastyön vuorovaikutteisuutta jättäen tietoisesti tilaa työhönvalmennustyön asiakasprosessin yksilölliselle monimuotoisuudelle ja sen kirjaamiselle. Kirjaamisen teoriapohjaa on avattu taustoittamalla rakenteista kirjaamista sekä lainsäädäntöä kirjaamiseen liittyen. Yhtenä teemana pohditaan myös eettisyyden merkitystä itse kirjaamiskäytännöissä.
Kirjaamisoppaan avulla kirjaamiskäytäntöjä voidaan yhdenmukaistaa ja se toimii perehdytysmateriaalina myös uusille työntekijöille. Opinnäytetyössä huomioitiin työhönvalmennustyön kirjaamisen yhteisiä ja yleisiä perustarpeita ja vaatimuksia, minkä pohjalta opasta voi muokata tarvittaessa palvelukohtaisesti.