Tilapäisten liikennejärjestelyjen digitaalinen valvonta
Nurmi, Tommi (2024)
Nurmi, Tommi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101226394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101226394
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin millaisen kokonaisuuden lait ja ohjeet muodostavat tilapäisten liikennejärjestelyjen taustalle, perustamiseen ja ylläpitoon, sekä miten niiden valvonta toteutetaan. Empiirisessä osuudessa tutkittiin kolmea tilapäisten liikennejärjestelyjen valvontaan suunniteltua digitaalista tuotetta, jotka olivat Akkuvahti, Intellitag ja nopeusnäyttö. Näiden osuuksien pohjalta työn tavoitteena on hahmottaa eheä kokonaisuus digitaalisen- ja fyysisen valvonnan välille, jossa ne täydentävät toisiaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Työn toimeksiantaja on Ramudden Oy, jonka eräs kehityksellinen painopiste on digitalisaatio. Digitalisaation avulla yrityksen visiona on luoda työmaista digitaalinen kopio, joka mahdollistaa työmaan etävalvonnan. Etävalvonnan avulla tilapäisten liikennejärjestelyjen puutteista saadaan tietoa viiveettä ja huoltotoimenpiteet voidaan kohdentaa tarpeenmukaiseksi.
Työ toteutettiin Kruunusillat-hankkeen kontekstissa. Työn tulokset tulisivat kuitenkin olla yleistettävissä Suomessa, koska ohjeet perustuvat samoihin velvoittaviin lakeihin. Työssä digitaalisia tuotteita tutkittiin perehtymällä tuoteselosteisiin ja käyttöohjeisiin, sekä työmaille asentamisen ja käytännön toiminnan seuraamisen kautta. Näin tavoitteena oli muodostaa kattava ymmärrys tuotteista.
Suomessa tilapäisten liikennejärjestelyjen kokonaisuus muodostuu useiden eri lakien ja ohjeiden kokonaisuudesta. Niiden kautta syntyy sidosryhmille vaatimus luvittaa, toteuttaa ja ylläpitää järjestelyjä vaadittavan laatutason mukaisesti, mikä muodostaa yhteisvastuullisen velvoitteen varmistaa tilapäisten liikennejärjestelyjen turvallisuus. Digitaalisilla tuotteilla voidaan jatkuvasti seurata liikenteenohjauslaitteita ja saada hälytyksiä niiden puutteista. Hälytyksiä aiheuttavat kaatumiset ja akun vaihtotarpeen tunnistaminen. Lisäksi niillä voidaan myös kerätä liikennedataa.
Ehein kokonaisuus digitaalisen- ja fyysisen valvonnan välille voidaan muodostaa maantieteellisesti laajalle alueelle jakautuvalle maan- tai moottoritie työmaalle. Tällaisessa ympäristössä on mahdollista toteuttaa työmaan kokonaisvaltainen etävalvonta. Kokonaisvaltainen etävalvonta yhdistettynä TLJ-mittarin avulla toteutettaviin fyysisiin mittarointeihin muutaman kerran vuodessa luo tilapäisten liikennejärjestelyjen valvontaan kattavan kokonaisuuden, joka vastaa laissa ja ohjeissa vaadittuun ylläpidon laatutasoon paremmin kuin pelkkä fyysinen valvonta. Lisäksi etävalvonnalla pystytään vähentämään yksittäisiin liikenteenohjauslaitteisiin kohdistuvaa fyysistä valvontaa. Vapautuvia resursseja voidaan siirtää seuraamaan järjestelyjen toiminnallisuutta ja hienosäätämistä.
Työn toimeksiantaja on Ramudden Oy, jonka eräs kehityksellinen painopiste on digitalisaatio. Digitalisaation avulla yrityksen visiona on luoda työmaista digitaalinen kopio, joka mahdollistaa työmaan etävalvonnan. Etävalvonnan avulla tilapäisten liikennejärjestelyjen puutteista saadaan tietoa viiveettä ja huoltotoimenpiteet voidaan kohdentaa tarpeenmukaiseksi.
Työ toteutettiin Kruunusillat-hankkeen kontekstissa. Työn tulokset tulisivat kuitenkin olla yleistettävissä Suomessa, koska ohjeet perustuvat samoihin velvoittaviin lakeihin. Työssä digitaalisia tuotteita tutkittiin perehtymällä tuoteselosteisiin ja käyttöohjeisiin, sekä työmaille asentamisen ja käytännön toiminnan seuraamisen kautta. Näin tavoitteena oli muodostaa kattava ymmärrys tuotteista.
Suomessa tilapäisten liikennejärjestelyjen kokonaisuus muodostuu useiden eri lakien ja ohjeiden kokonaisuudesta. Niiden kautta syntyy sidosryhmille vaatimus luvittaa, toteuttaa ja ylläpitää järjestelyjä vaadittavan laatutason mukaisesti, mikä muodostaa yhteisvastuullisen velvoitteen varmistaa tilapäisten liikennejärjestelyjen turvallisuus. Digitaalisilla tuotteilla voidaan jatkuvasti seurata liikenteenohjauslaitteita ja saada hälytyksiä niiden puutteista. Hälytyksiä aiheuttavat kaatumiset ja akun vaihtotarpeen tunnistaminen. Lisäksi niillä voidaan myös kerätä liikennedataa.
Ehein kokonaisuus digitaalisen- ja fyysisen valvonnan välille voidaan muodostaa maantieteellisesti laajalle alueelle jakautuvalle maan- tai moottoritie työmaalle. Tällaisessa ympäristössä on mahdollista toteuttaa työmaan kokonaisvaltainen etävalvonta. Kokonaisvaltainen etävalvonta yhdistettynä TLJ-mittarin avulla toteutettaviin fyysisiin mittarointeihin muutaman kerran vuodessa luo tilapäisten liikennejärjestelyjen valvontaan kattavan kokonaisuuden, joka vastaa laissa ja ohjeissa vaadittuun ylläpidon laatutasoon paremmin kuin pelkkä fyysinen valvonta. Lisäksi etävalvonnalla pystytään vähentämään yksittäisiin liikenteenohjauslaitteisiin kohdistuvaa fyysistä valvontaa. Vapautuvia resursseja voidaan siirtää seuraamaan järjestelyjen toiminnallisuutta ja hienosäätämistä.