ABO Energyn kansainvälisen konsernistrategian lokalisointi maayhtiön liiketoimintastrategiaksi
Nurmo, Reetta (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101526471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101526471
Tiivistelmä
Kansainvälinen uusiutuvan energian yhtiö ABO Energy julkaisi ensimmäisen strategiansa kesäkuussa 2023. Suomen maayhtiössä oli ollut tähän asti liiketoiminnan tukena paikallisesti tehty toiminnallinen strategia, joka oli otettu käyttöön vuonna 2022. Kansainvälisen strategian julkaisu sai aikaan jännitteen uuden ja käytössä olevan paikallisen strategian välillä – kumpaa nyt seurattaisiin? Tästä syntyi tarve uudistaa maayhtiön strategia.
Tämän opinnäytteen tarkoitus on ollut tehdä maayhtiölle uusi strategia, joka on yhteneväinen yhtiön kansainvälisen strategian kanssa säilyttäen strategiassa paikallinen henki ja toiminnan ohjaus sekä tunnistaen Suomen maayhtiön liiketoiminnan kannalta tärkeimmät kehityskohteet. Oleellista on ollut löytää strategialle suomenkielinen sanoitus, joka vangitsisi mahdollisimman tarkasti ja kuvaavasti englanninkielisen strategian ylätason.
Opinnäytetyön lähtötilanteessa lähdettiin määrittelemään ensin konsernin ja maayhtiön välistä suhdetta ja maayhtiön luonnetta teoreettisen ymmärryksen kautta. Tietoperustassa pureudutaan kansainvälisen ja paikallisen strategian suhteeseen, strategiatyöskentelyyn erityisesti osallistamisen keinoin, merkityksen syntymiseen, oman kielen vaikutukseen asioiden sisäistämisessä, muutosjohtamisen ja osallistamisen merkitykseen strategian jalkauttamisen kontekstissa.
Tutkimus on toteutettu pääasiassa helmi-huhtikuussa vuonna 2024. Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa täydentäen sitä tapaustutkimukselle tyypillisillä menetelmillä. Menetelminä on käytetty kyselyjä, dokumenttianalyysiä ja laadullista sisällönanalyysiä, aivoriihityöpajoja sekä World Café -työskentelyä. Tutkimuskysymykset pureutuvat strategiaelementtien arviointiin paikallisella tasolla, paikallistamisen keinoihin, strategiatyöskentelyyn ja henkilöstön sitouttamiseen strategian toteuttajina.
Lopputuloksena on tunnistettu kansainvälisen ja paikallisen strategian yhtäläisyydet, osa-alueet paikallistamisen tarpeelle ja täydennykset, joita on koettu tarpeelliseksi lisätä maayhtiön strategiaan. Opinnäytetyö esittelee keinoja, joilla lokalisointia on toteutettu suomalaiseen liiketoimintaympäristöön ja toimintakulttuuriin sopivaksi sekä arvioi näiden keinojen toimivuutta. Opinnäyte auttaa tunnistamaan yrityksen paikalliset erityispiirteet ja -tarpeet verrattuna emoyhtiöön.
Tutkimus pyrkii tuottamaan yleisesti hyödynnettävää ymmärrystä kansainvälisesti toimiville yrityksille strategian lokalisoimisesta maayhtiöön, erityisesti Suomen markkinoille.
Tämän opinnäytteen tarkoitus on ollut tehdä maayhtiölle uusi strategia, joka on yhteneväinen yhtiön kansainvälisen strategian kanssa säilyttäen strategiassa paikallinen henki ja toiminnan ohjaus sekä tunnistaen Suomen maayhtiön liiketoiminnan kannalta tärkeimmät kehityskohteet. Oleellista on ollut löytää strategialle suomenkielinen sanoitus, joka vangitsisi mahdollisimman tarkasti ja kuvaavasti englanninkielisen strategian ylätason.
Opinnäytetyön lähtötilanteessa lähdettiin määrittelemään ensin konsernin ja maayhtiön välistä suhdetta ja maayhtiön luonnetta teoreettisen ymmärryksen kautta. Tietoperustassa pureudutaan kansainvälisen ja paikallisen strategian suhteeseen, strategiatyöskentelyyn erityisesti osallistamisen keinoin, merkityksen syntymiseen, oman kielen vaikutukseen asioiden sisäistämisessä, muutosjohtamisen ja osallistamisen merkitykseen strategian jalkauttamisen kontekstissa.
Tutkimus on toteutettu pääasiassa helmi-huhtikuussa vuonna 2024. Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista lähestymistapaa täydentäen sitä tapaustutkimukselle tyypillisillä menetelmillä. Menetelminä on käytetty kyselyjä, dokumenttianalyysiä ja laadullista sisällönanalyysiä, aivoriihityöpajoja sekä World Café -työskentelyä. Tutkimuskysymykset pureutuvat strategiaelementtien arviointiin paikallisella tasolla, paikallistamisen keinoihin, strategiatyöskentelyyn ja henkilöstön sitouttamiseen strategian toteuttajina.
Lopputuloksena on tunnistettu kansainvälisen ja paikallisen strategian yhtäläisyydet, osa-alueet paikallistamisen tarpeelle ja täydennykset, joita on koettu tarpeelliseksi lisätä maayhtiön strategiaan. Opinnäytetyö esittelee keinoja, joilla lokalisointia on toteutettu suomalaiseen liiketoimintaympäristöön ja toimintakulttuuriin sopivaksi sekä arvioi näiden keinojen toimivuutta. Opinnäyte auttaa tunnistamaan yrityksen paikalliset erityispiirteet ja -tarpeet verrattuna emoyhtiöön.
Tutkimus pyrkii tuottamaan yleisesti hyödynnettävää ymmärrystä kansainvälisesti toimiville yrityksille strategian lokalisoimisesta maayhtiöön, erityisesti Suomen markkinoille.