Stadibike: Yleisötapahtuman pilotointi
Silvera Cuevas, Onesimo (2015)
Silvera Cuevas, Onesimo
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501281694
Tiivistelmä
StadiBike on StoryOf Sports Oy:n tuottama ja toteuttama pyöräilyn ympärille rakentuva kaupallinen festivaali-tyyppinen yleisötapahtuma. Se järjestettiin ensimmäistä kertaa Helsingin Suvilahdessa toukokuussa 2011. Kyseessä oli pilotti-tapahtuma, millä oli tarkoitus selvittää onko StadiBike-tapahtumalle riittävästi kaupallista kysyntää. Tapahtuman pyrkimys oli luoda sateenvarjo minkä alle kaikki pyöräilyn alalajit ja niihin liittyvät ilmiöt kokoontuisivat kerran vuodessa.
Pääasiallinen kohderyhmä, jota markkinoinnilla pyrittiin tavoittamaan oli täysi-ikäiset pääkaupunkiseutulaiset. Tapahtuman sisältö koostui sisätiloissa järjestetyistä fillari-messuista sekä laajalla ulkoalueella järjestetystä kirjavasta kattauksesta osallistavaa ja ei-kaupallista ohjelmaa, kuten koeajoratoja, erilaisia näytöksiä ja kilpailuja, work-shoppeja, paneeli-keskusteluja, kirpputori sekä fillari-taidetta.
StadiBike havainnollisti yleisölle mm. Kuinka pelataan fillaripooloa, miten trial-fillarilla voi tehdä voltin traktorin katolta, kuinka nopeasti 3-vuotiaat oppivat ajamaan pumptrackia ja millainen on kontrabasson ja bmx-pyörän yhdessä synnyttämä moderni baletti-esitys.
Tässä varsin moniulotteista tapahtumaa tarkastelevassa opinnäytetyössä arvioidaan tapahtuman onnistumista ja esitetään ehdotuksia sen jatkokehittämiseksi. Opinnäytetyön tekemisessä on hyödynnetty niin kvantitatiivisia, kuin kvalitatiivisia menetelmiä. Asiakasnäkökulmasta onnistumista arvioidaan opinnäytetyön tekijän tapahtumassa toteuttaman kävijäkyselyn tuloksia analysoimalla. Tuotantonäkökulmasta onnistumista arvioidaan StadiBiken vastaavan tuottajan haastattelun perusteella. Onnistumisen arviointi, johtopäätökset, sekä kehitysehdotukset perustuvat siis kahteen eri näkökulmaan joita peilataan lähdekirjallisuuden teoreettiseen viitekehykseen: markkinointiviestintään ja sen peruskäsitteisiin, erityisesti tapahtumamarkkinointiin.
Pääasiallinen kohderyhmä, jota markkinoinnilla pyrittiin tavoittamaan oli täysi-ikäiset pääkaupunkiseutulaiset. Tapahtuman sisältö koostui sisätiloissa järjestetyistä fillari-messuista sekä laajalla ulkoalueella järjestetystä kirjavasta kattauksesta osallistavaa ja ei-kaupallista ohjelmaa, kuten koeajoratoja, erilaisia näytöksiä ja kilpailuja, work-shoppeja, paneeli-keskusteluja, kirpputori sekä fillari-taidetta.
StadiBike havainnollisti yleisölle mm. Kuinka pelataan fillaripooloa, miten trial-fillarilla voi tehdä voltin traktorin katolta, kuinka nopeasti 3-vuotiaat oppivat ajamaan pumptrackia ja millainen on kontrabasson ja bmx-pyörän yhdessä synnyttämä moderni baletti-esitys.
Tässä varsin moniulotteista tapahtumaa tarkastelevassa opinnäytetyössä arvioidaan tapahtuman onnistumista ja esitetään ehdotuksia sen jatkokehittämiseksi. Opinnäytetyön tekemisessä on hyödynnetty niin kvantitatiivisia, kuin kvalitatiivisia menetelmiä. Asiakasnäkökulmasta onnistumista arvioidaan opinnäytetyön tekijän tapahtumassa toteuttaman kävijäkyselyn tuloksia analysoimalla. Tuotantonäkökulmasta onnistumista arvioidaan StadiBiken vastaavan tuottajan haastattelun perusteella. Onnistumisen arviointi, johtopäätökset, sekä kehitysehdotukset perustuvat siis kahteen eri näkökulmaan joita peilataan lähdekirjallisuuden teoreettiseen viitekehykseen: markkinointiviestintään ja sen peruskäsitteisiin, erityisesti tapahtumamarkkinointiin.