Brändimielikuvatutkimus media-alalla
Tang, Jessica (2024)
Tang, Jessica
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101626474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101626474
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia toimeksiantajayritys Otavamedian brändimielikuvaa sekä syventää yrityksen ymmärrystä siitä, miten nykyiset yritysasiakkaat kokevat brändin ja mitkä ovat menestyvän B2B-brändin keskeiset ominaisuudet. Otavamedia on suomalainen mediayhtiö, joka tunnetaan monipuolisesta aikakauslehti- ja verkkopalvelutoiminnastaan. Yhtiön B2B-organisaatio tarjoaa yritysasiakkaille monikanavaisia mainosratkaisuja, natiivimainontaa sekä oman median suunnittelua ja tuotantoa. Yrityksen tavoitteena on kehittää brändimielikuvaa vastaamaan nykypäivän odotuksia ja saada syvällisempää tietoa asiakkaiden kokemuksista ja näkemyksistä nykyisestä brändistä.
Tutkimuksen pääongelmana on selvittää, millainen brändimielikuva Otavamedian yritysasiakkailla on. Alaongelmina tarkastellaan brändimielikuvaan vaikuttavia tekijöitä sekä menestyvän B2B-brändin keskeisiä ominaisuuksia. Tutkimus keskittyy Otavamedian B2B-organisaation mediamyynnin palveluihin, erityisesti aikakauslehtien, verkkomedian ja natiivimainonnan myyntiin. Kohderyhmänä ovat mainostajat, jotka ovat viimeisten kolmen vuoden aikana ostaneet mediatilaa Otavamedialta joko mediamyyjän, mediatoimiston tai ohjelmallisen ostamisen kautta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tarkastelee media- ja viestintäalan trendejä, brändin käsitettä, B2B-brändin muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä, kuten tunteita ja asiakaskokemusta, menestyvän B2B-brändin keskeisiä ominaisuuksia sekä viestintäkanavia, jotka tukevat brändin rakentumista. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, joka lähetettiin sähköpostitse 13.8. Saatteen mukana toimitettuun kyselyyn vastasi 46 asiakasta, ja tulokset analysoitiin Excel-työkalun avulla.
Tulokset ovat suuntaa antavia ja osoittavat, että Otavamedia koetaan pääosin positiivisena, laadukkaana ja luotettavana toimijana. Yrityksen tulisi kuitenkin kehittää viestintäkanaviaan sekä korostaa digitaalista osaamistaan ja analytiikan hyödyntämistä, jotta ne vastaisivat paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Tutkimusta voisi syventää kvalitatiivisin menetelmin ja käyttää pohjana tuleville tutkimuksille, joita voitaisiin laajentaa kattamaan laajempi kohderyhmä. Vastaavanlaisia tutkimuksia olisi suositeltavaa toteuttaa säännöllisesti, jotta brändin kehitystä voidaan seurata ja parantaa jatkuvasti.
Tutkimuksen pääongelmana on selvittää, millainen brändimielikuva Otavamedian yritysasiakkailla on. Alaongelmina tarkastellaan brändimielikuvaan vaikuttavia tekijöitä sekä menestyvän B2B-brändin keskeisiä ominaisuuksia. Tutkimus keskittyy Otavamedian B2B-organisaation mediamyynnin palveluihin, erityisesti aikakauslehtien, verkkomedian ja natiivimainonnan myyntiin. Kohderyhmänä ovat mainostajat, jotka ovat viimeisten kolmen vuoden aikana ostaneet mediatilaa Otavamedialta joko mediamyyjän, mediatoimiston tai ohjelmallisen ostamisen kautta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tarkastelee media- ja viestintäalan trendejä, brändin käsitettä, B2B-brändin muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä, kuten tunteita ja asiakaskokemusta, menestyvän B2B-brändin keskeisiä ominaisuuksia sekä viestintäkanavia, jotka tukevat brändin rakentumista. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, joka lähetettiin sähköpostitse 13.8. Saatteen mukana toimitettuun kyselyyn vastasi 46 asiakasta, ja tulokset analysoitiin Excel-työkalun avulla.
Tulokset ovat suuntaa antavia ja osoittavat, että Otavamedia koetaan pääosin positiivisena, laadukkaana ja luotettavana toimijana. Yrityksen tulisi kuitenkin kehittää viestintäkanaviaan sekä korostaa digitaalista osaamistaan ja analytiikan hyödyntämistä, jotta ne vastaisivat paremmin asiakkaiden tarpeisiin. Tutkimusta voisi syventää kvalitatiivisin menetelmin ja käyttää pohjana tuleville tutkimuksille, joita voitaisiin laajentaa kattamaan laajempi kohderyhmä. Vastaavanlaisia tutkimuksia olisi suositeltavaa toteuttaa säännöllisesti, jotta brändin kehitystä voidaan seurata ja parantaa jatkuvasti.