Laivan höyry- ja lämminvesijärjestelmän vertailu, sekä integrointi WHR järjestelmiin
Mustonen, Markus (2024)
Mustonen, Markus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101626477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101626477
Tiivistelmä
Opinnäytetyö laivan höyry- ja kuumavesilämmitysjärjestelmien vertailevaan analyysiin, sekä niiden integrointiin hukkalämmön talteenottojärjestelmiin. Tutkimuksen taustalla on tarve ylläpitää vähimmäislämpötilat erilaisiin käyttövaatimuksiin, kuten raskaan polttoöljyn esilämmitys, tankkien lämmitys ja tilojen lämmitys. Opinnäytetyön tavoitteena on purkaa tuotantoprosesseja, sekä höyry- että kuumavesijärjestelmästä, kussakin käytettäviä komponentteja, niiden ominaisuuksia ja miten ne voidaan integroida laivan WHR-järjestelmään hukkalämmön talteenoton optimoimiseksi. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saatiin täytettyä perehtymällä aiheeseen muun muassa kirjallisuuden ja nettiartikkeleiden pohjalta, sekä yhteistyönä henkilöstön kanssa.
Hukkalämmön talteenotto on erityisen tärkeää, kun otetaan huomioon siirtyminen uusiin laivojen polttoaineisiin, jotka johtavat alhaisempiin pakokaasujen lämpötiloihin. Lisäksi valtaosassa uudisrakennuslaivoja lämmöntarve on muuttunut, kun raskaanpolttoöljyn käytöstä on luovuttu, mikä tarkoittaa, että polttoainetankkeja ei tarvitse lämmittää. Opinnäytetyö esittelee tutkimuksen höyry- ja kuumavesilämmitysjärjestelmien eduista ja mahdollisista integraatiomahdollisuuksista merenkulun sovelluksissa, sekä korostetaan hukkalämmön talteenoton merkitystä energiatehokkuuden ja laivojen polttoaineen kulutuksen vähentämisen kannalta.
Hukkalämmön talteenotto on erityisen tärkeää, kun otetaan huomioon siirtyminen uusiin laivojen polttoaineisiin, jotka johtavat alhaisempiin pakokaasujen lämpötiloihin. Lisäksi valtaosassa uudisrakennuslaivoja lämmöntarve on muuttunut, kun raskaanpolttoöljyn käytöstä on luovuttu, mikä tarkoittaa, että polttoainetankkeja ei tarvitse lämmittää. Opinnäytetyö esittelee tutkimuksen höyry- ja kuumavesilämmitysjärjestelmien eduista ja mahdollisista integraatiomahdollisuuksista merenkulun sovelluksissa, sekä korostetaan hukkalämmön talteenoton merkitystä energiatehokkuuden ja laivojen polttoaineen kulutuksen vähentämisen kannalta.