Työhyvinvoinnin kehittäminen yksityisen kotihoidon yrityksessä
Teppinen, Viivi (2024)
Teppinen, Viivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101726505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101726505
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön aiheena on yksityisen kotihoidon yrityksen henkilöstön työhyvinvoinnin nykytilanteen kartoittaminen ja kehitysehdotusten laatiminen. Työssä käsitellään työhyvinvointia ja työkykyä sekä kotihoitoa. Työn tutkimuskysymyksiä ovat: minkälainen on toimeksiantajayrityksen henkilöstön työhyvinvoinnin nykytilanne työntekijöiden ja esihenkilön näkökulmasta ja miten työhyvinvointia voisi kehittää sekä yksilö- että tiimitasolla? Työn tavoitteita on työhyvinvoinnin kehittämisen lisäksi työntekijöiden motivoiminen ja sitouttaminen, sairauspoissaolojen ennaltaehkäiseminen ja asiakas-palvelun laadun parantaminen.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyy työhyvinvoinnin käsitteeseen, sen alakäsitteeseen työkykyyn sekä siihen vaikuttaviin osatekijöihin ja työhyvinvointia ohjaaviin lakeihin. Teoriaosuudessa perehdytään kotihoitoon, sen järjestämiseen ja sitä ohjaavaan lainsäädäntöön.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelut etenivät ennalta mietittyjen teemojen ja kysymysten pohjalta. Haastatteluissa kartoitettiin toimeksiantajayrityksen työntekijöiden työhyvinvoinnin nykytilannetta ja mahdollisia kehitysehdotuksia. Tutkimukseen osallistui 11 työntekijää ja esihenkilö eli yhteensä haastateltavia oli 12.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pääasiassa työntekijät ovat tyytyväisiä omaan työhyvinvointiinsa ja kokevat sen olevan hyvällä tasolla. Tutkimustuloksista huomasi, että toimeksiantajayrityksen työhyvinvoinnin perusta on kunnossa, mutta kehityskohteitakin nousi esiin. Kehitysehdotukset liittyivät liikuntaan, ravitsemukseen, ergonomiaan, palkitsemiseen, viestintään ja yrityksessä olevan työhyvinvointiryhmän toiminnan kehittämiseen.
Työhyvinvoinnin jatkuva kehittäminen on tärkeää, sillä hyvinvoivat työntekijät ovat tehokkaampia ja motivoituneempia. Tutkimustuloksista nousi esiin jatkotutkimuskohteita toimeksiantajayrityksen toiminnan kehittämiseen liittyen. Näitä olivat toiminnan tehostaminen lean-ajattelumallin avulla, työntekijöiden elämäntapojen kehittäminen terveellisempään sekä viimeisenä tunnustuksen ja palautteen antaminen.
Työn teoreettinen viitekehys keskittyy työhyvinvoinnin käsitteeseen, sen alakäsitteeseen työkykyyn sekä siihen vaikuttaviin osatekijöihin ja työhyvinvointia ohjaaviin lakeihin. Teoriaosuudessa perehdytään kotihoitoon, sen järjestämiseen ja sitä ohjaavaan lainsäädäntöön.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmäksi valikoitui kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastattelut etenivät ennalta mietittyjen teemojen ja kysymysten pohjalta. Haastatteluissa kartoitettiin toimeksiantajayrityksen työntekijöiden työhyvinvoinnin nykytilannetta ja mahdollisia kehitysehdotuksia. Tutkimukseen osallistui 11 työntekijää ja esihenkilö eli yhteensä haastateltavia oli 12.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pääasiassa työntekijät ovat tyytyväisiä omaan työhyvinvointiinsa ja kokevat sen olevan hyvällä tasolla. Tutkimustuloksista huomasi, että toimeksiantajayrityksen työhyvinvoinnin perusta on kunnossa, mutta kehityskohteitakin nousi esiin. Kehitysehdotukset liittyivät liikuntaan, ravitsemukseen, ergonomiaan, palkitsemiseen, viestintään ja yrityksessä olevan työhyvinvointiryhmän toiminnan kehittämiseen.
Työhyvinvoinnin jatkuva kehittäminen on tärkeää, sillä hyvinvoivat työntekijät ovat tehokkaampia ja motivoituneempia. Tutkimustuloksista nousi esiin jatkotutkimuskohteita toimeksiantajayrityksen toiminnan kehittämiseen liittyen. Näitä olivat toiminnan tehostaminen lean-ajattelumallin avulla, työntekijöiden elämäntapojen kehittäminen terveellisempään sekä viimeisenä tunnustuksen ja palautteen antaminen.