Sosiaalinen vastuullisuus markkinoinnissa : Kauneusihanteesta poikkeavien mallien käyttö
Eronen, Aleksandra (2024)
Eronen, Aleksandra
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101726525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101726525
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten sosiaalisen vastuullisuuden huomioiminen vaikuttaa asiakkaan mielikuvaan kohdeyrityksestä. Asiaa tarkasteltiin mallivalintojen kautta. Aihe rajattiin käsittelemään vain naismalleja ja naisiin kohdistuvia kauneusihanteita, näin ollen myös markkinointi, jota tarkasteltiin, oli naisille suunnattua.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin kauneusihannetta, markkinointia ja asiakasmielikuvaa. Empiirisessä osassa sovellettiin teoriaosassa käsiteltyjä aiheita, sekä suoritettiin tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä määrällistä-, että laadullista tutkimusmuotoa. Tietoa kerättiin anonyymillä kyselyhaastattelulla ja lisäksi tehtiin kaksi teemahaastattelua.
Tutkimustuloksena todettiin, että suurin osa kokee sosiaalisen vastuullisuuden huomioimisen markkinoinnissa positiivisena asiana, joka vaikuttaa kohdeyrityksen asiakasmielikuvaan positiivisesti. Positiivinen asiakasmielikuva ei kuitenkaan korreloi aina yksi yhteen asiakkaan ostokäyttäytymisen kanssa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat kuitenkin sitä mieltä, että sosiaalisen vastuullisuuden huomioiminen mainoskuvissa on tärkeää ja arvokasta työtä kauneusihanteiden aiheuttamia ulkonäköpaineita vastaan.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin kauneusihannetta, markkinointia ja asiakasmielikuvaa. Empiirisessä osassa sovellettiin teoriaosassa käsiteltyjä aiheita, sekä suoritettiin tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sekä määrällistä-, että laadullista tutkimusmuotoa. Tietoa kerättiin anonyymillä kyselyhaastattelulla ja lisäksi tehtiin kaksi teemahaastattelua.
Tutkimustuloksena todettiin, että suurin osa kokee sosiaalisen vastuullisuuden huomioimisen markkinoinnissa positiivisena asiana, joka vaikuttaa kohdeyrityksen asiakasmielikuvaan positiivisesti. Positiivinen asiakasmielikuva ei kuitenkaan korreloi aina yksi yhteen asiakkaan ostokäyttäytymisen kanssa. Kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat kuitenkin sitä mieltä, että sosiaalisen vastuullisuuden huomioiminen mainoskuvissa on tärkeää ja arvokasta työtä kauneusihanteiden aiheuttamia ulkonäköpaineita vastaan.