HR-palveluiden tuotteistaminen tilitoimistossa
Lykoudis, Maiju (2024)
Lykoudis, Maiju
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101826541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101826541
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä hyödyllistä tietoa HR-palveluiden tuotteistamiselle tilitoimistossa. Toimeksiantajana toimi tilitoimisto, joka halusi pysyä anonyymina. Tavoitteena oli löytää tilitoimistopalveluiden ohelle tuotteistettavia HR-palveluita, jotka olisivat asiakkaille tarpeellisia sekä tilitoimistolle mahdollisia toteuttaa.
Tilitoimistoalalla on paljon kilpailua, joten uusien palvelutuotteiden tuotteistaminen on ajankohtainen monelle tilitoimistoyrittäjälle. Monet tilitoimistot tarjoavat HR-palveluita, mutta tuotteena ne eivät aina ole kovin selkeitä. Tuotteistamisen avulla palvelusta saa asiakasystävällisen, selkeän ja kiinnostavan. Opinnäytetyössä haluttiinkin saada asiakkaiden näkemys palveluista, jotka ovat heille kiinnostavia. HR-palvelut itsessään ovat laaja kokonaisuus sekä rajat usein häilyviä. Työhön haluttiinkin rajata sellaisia palveluita, joita voisi toteuttaa tilitoimistossa sen peruspalveluiden lisäksi.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin tutkimuskyselyä, joka lähetettiin osalle tilitoimiston asiakkaista sekä henkilöstöalan ammattilaisten haastatteluita, joilta sai tietoa niin HR-alan trendeistä kuin heidän työhönsä liittyvistä haasteista. Kyselyn ja haastatteluiden pohjalta voitiin päätellä kiinnostavimmat HR-palvelut, joita niin tilitoimistoasiakkaat kuin henkilöstöalan ammattilaiset voisivat hyödyntää. Kysely- ja haastattelututkimusten perusteella palkanlaskenta nousi kaikista tarpeellisimmaksi ja kiinnostavammaksi palveluksi. Haastatteluissa nousi esiin palkanlaskijan tuki palkkayhteyshenkilölle, johon kuuluisi esimerkiksi työsuhdeneuvonta sekä työehtosopimusten tulkkaus palkanlaskennasta nousevien kysymysten lisäksi. Myös sijaistuspalvelu koettiin tärkeäksi. Tutkimuskyselystä ilmeni, että palkanlaskennan lisäksi työhyvinvointi, työsuhdeneuvonta, rekrytointi, vakuutuskilpailutus sekä työterveyskilpailutus olivat kiinnostavimpia palveluita. Vastauksia kyselyyn saatiin pääasiassa yrityksiltä, joiden henkilöstö oli alle 20 henkeä, joka taas vaikutti siihen, että monia palveluvaihtoehtoja ei koettu yritykselle tarpeelliseksi.
Opinnäytetyötä varten tehty tutkimus avasi asiakkaiden sekä henkilöstöalan ammattilaisten tarpeista HR-palvelun tuotteistamiselle. Tuotteistaminen tulee suunnitella hyvin ja segmentointi tulee tehdä huolella, jotta oikeat palvelut löytävät palvelua tarvitsevien luokse.
Avainsanat tilitoimisto, henkilöstöhallinto, tuotteistaminen
Sivut 42 sivua ja liitteitä 7 sivua
Tilitoimistoalalla on paljon kilpailua, joten uusien palvelutuotteiden tuotteistaminen on ajankohtainen monelle tilitoimistoyrittäjälle. Monet tilitoimistot tarjoavat HR-palveluita, mutta tuotteena ne eivät aina ole kovin selkeitä. Tuotteistamisen avulla palvelusta saa asiakasystävällisen, selkeän ja kiinnostavan. Opinnäytetyössä haluttiinkin saada asiakkaiden näkemys palveluista, jotka ovat heille kiinnostavia. HR-palvelut itsessään ovat laaja kokonaisuus sekä rajat usein häilyviä. Työhön haluttiinkin rajata sellaisia palveluita, joita voisi toteuttaa tilitoimistossa sen peruspalveluiden lisäksi.
Opinnäytetyön menetelminä käytettiin tutkimuskyselyä, joka lähetettiin osalle tilitoimiston asiakkaista sekä henkilöstöalan ammattilaisten haastatteluita, joilta sai tietoa niin HR-alan trendeistä kuin heidän työhönsä liittyvistä haasteista. Kyselyn ja haastatteluiden pohjalta voitiin päätellä kiinnostavimmat HR-palvelut, joita niin tilitoimistoasiakkaat kuin henkilöstöalan ammattilaiset voisivat hyödyntää. Kysely- ja haastattelututkimusten perusteella palkanlaskenta nousi kaikista tarpeellisimmaksi ja kiinnostavammaksi palveluksi. Haastatteluissa nousi esiin palkanlaskijan tuki palkkayhteyshenkilölle, johon kuuluisi esimerkiksi työsuhdeneuvonta sekä työehtosopimusten tulkkaus palkanlaskennasta nousevien kysymysten lisäksi. Myös sijaistuspalvelu koettiin tärkeäksi. Tutkimuskyselystä ilmeni, että palkanlaskennan lisäksi työhyvinvointi, työsuhdeneuvonta, rekrytointi, vakuutuskilpailutus sekä työterveyskilpailutus olivat kiinnostavimpia palveluita. Vastauksia kyselyyn saatiin pääasiassa yrityksiltä, joiden henkilöstö oli alle 20 henkeä, joka taas vaikutti siihen, että monia palveluvaihtoehtoja ei koettu yritykselle tarpeelliseksi.
Opinnäytetyötä varten tehty tutkimus avasi asiakkaiden sekä henkilöstöalan ammattilaisten tarpeista HR-palvelun tuotteistamiselle. Tuotteistaminen tulee suunnitella hyvin ja segmentointi tulee tehdä huolella, jotta oikeat palvelut löytävät palvelua tarvitsevien luokse.
Avainsanat tilitoimisto, henkilöstöhallinto, tuotteistaminen
Sivut 42 sivua ja liitteitä 7 sivua