Kansi-ja konemiehistön työnkuvan muutos höyrylaivoista nykypäivään
Kasurinen, Saana (2024)
Kasurinen, Saana
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101826551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101826551
Tiivistelmä
Alusten miehitys muuttuu laivatyyppien mukaan ja rahtilaivoissa on miehistörakenteessa tapahtunut muutoksia viimeisen parin sadan vuoden sisällä, sillä kaupallisessa käytössä olevat laivat ovat muuttuneet höyrylaivoista polttoainekäyttöisiin laivoihin. Tämän muutoksen myötä ovat myös laivan miehistön työnkuvat osittain muuttuneet ja joitakin höyrylaivoilla tavattuja työtehtäviä on kadonnut kokonaan. Tässä opinnäytetyössä käydään läpi miehistön jäsenien työt niin höyrylaivoilla, kuin nykymerenkulun rahtilaivoilla ja perehdytään miehistön työnkuvien muutokseen merialan kehittymisen seurauksena.
Opinnäyte toteutettiin kirjallisuustutkielmana ja työhön liittyen pidettiin keskusteluhetki Rauman Buffalo-klubin jäsenien kanssa. Rauman Merimuseon arkistoista löydettiin myös opinnäytetyössä lähteinä käytettyjä artikkeleita, tutkielmia ja kirjallisuutta. Työssä käsiteltiin ensin höyrylaivojen aikaista merenkulkua ja miehistöä, sen jälkeen nykymerenkulkua ja miehistörakennetta sekä tulevaisuuden merenkulkua ja sen vaikutusta alusten miehitykseen. Työn lopulla vertaillaan höyrylaivan miehistörakennetta nykyiseen miehistörakenteeseen ja tutkitaan miehistöissä tapahtuneita muutoksia.
Höyrylaivoilta polttomoottorilaivoihin siirryttäessä miehistön määrä aluksilla on pienentynyt ja teknologialla on ollut suuri vaikutus miehistön työtehtävien kehityksessä. Miehistömäärät ovat pienentyneet paljon, mutta vain kirvesmiehen ja radiosähköttäjän työnimikkeet ovat kadonneet kansipuolelta. Muut kansimiehistön työt ovat muuttaneet muotoaan ja työ kannella on muuttunut fyysisesti kevyemmäksi. Konehuoneesta höyrylaiva-ajoilta ovat kadonneet lämmittäjän ja trimmarin työt kokonaan. Muista työtehtävistä dunkin ja rasvarin työnimikkeet ovat poistuneet käytöstä, mutta heidän työnsä on sisällytetty nykyisissä rahtilaivoissa esimerkiksi konekorjausmiehen ja moottorimiehen töihin. Tulevaisuudessa koko ajan kehittyvä teknologia tulee muuttamaan miehistön töitä ja miehistökoot aluksilla tulevat pienenemään entisestään, kun autonominen merenkulku jatkaa kehittymistään.
Opinnäyte toteutettiin kirjallisuustutkielmana ja työhön liittyen pidettiin keskusteluhetki Rauman Buffalo-klubin jäsenien kanssa. Rauman Merimuseon arkistoista löydettiin myös opinnäytetyössä lähteinä käytettyjä artikkeleita, tutkielmia ja kirjallisuutta. Työssä käsiteltiin ensin höyrylaivojen aikaista merenkulkua ja miehistöä, sen jälkeen nykymerenkulkua ja miehistörakennetta sekä tulevaisuuden merenkulkua ja sen vaikutusta alusten miehitykseen. Työn lopulla vertaillaan höyrylaivan miehistörakennetta nykyiseen miehistörakenteeseen ja tutkitaan miehistöissä tapahtuneita muutoksia.
Höyrylaivoilta polttomoottorilaivoihin siirryttäessä miehistön määrä aluksilla on pienentynyt ja teknologialla on ollut suuri vaikutus miehistön työtehtävien kehityksessä. Miehistömäärät ovat pienentyneet paljon, mutta vain kirvesmiehen ja radiosähköttäjän työnimikkeet ovat kadonneet kansipuolelta. Muut kansimiehistön työt ovat muuttaneet muotoaan ja työ kannella on muuttunut fyysisesti kevyemmäksi. Konehuoneesta höyrylaiva-ajoilta ovat kadonneet lämmittäjän ja trimmarin työt kokonaan. Muista työtehtävistä dunkin ja rasvarin työnimikkeet ovat poistuneet käytöstä, mutta heidän työnsä on sisällytetty nykyisissä rahtilaivoissa esimerkiksi konekorjausmiehen ja moottorimiehen töihin. Tulevaisuudessa koko ajan kehittyvä teknologia tulee muuttamaan miehistön töitä ja miehistökoot aluksilla tulevat pienenemään entisestään, kun autonominen merenkulku jatkaa kehittymistään.