Juomalogistiikan rahtikuljetuksen hiilijalanjäljen määrittäminen : Tavoitteena viinin vihreämpi matka
Ojala, Niina (2024)
Ojala, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102026572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102026572
Tiivistelmä
Tutkimus toteutettiin toimeksiantajayrityksen, Skanlog oy:n toimeksiannosta, ja se perustui yrityksen aitoon tarpeeseen. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, miten yrityksen hallinnoiman juomalogistiikan toimitusketjun muodostama hiilijalanjälki voidaan määritellä yhdenmukaisesti ja luotettavasti. Toimitusketjun kuljetuskumppaneiden hiilijalanjälkilaskelmat ja – raportit ovat olleet eri tasoisia eikä niitä ole voinut vertailla keskenään.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää yhdenmukaiset ja luotettavat laskentamallit kuljetuskumppaneiden raportoinnin pohjaksi niin kuljetuskumppaneita valitessa kilpailutuksissa, kuin myöhemmin myös valittujen kuljetuskumppaneiden raportoinnissa.
Tutkimuksen lähestymistapana oli konstruktiivinen eli tapaustutkimus, jossa pyrittiin saamaan lisää syvällistä tietoa suppeammasta, vähemmän tunnetusta aihealueesta. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä sekä haastatelluita.
Tutkimuksen tuloksena saatiin syvällisempää tietoa ja ymmärrystä toimitusketjun hiilijalanjäljen määrittämisestä, sitä ohjaavista direktiiveistä ja viitekehyksistä. Löydettiin yhdenmukaista laskentaa tukevat ohjeistukset. Tutkimuksen pohjalta suunniteltiin työkalu, jolla yrityksen kuljetuskumppanit voivat ilmoittaa hallinnoimansa kuljetuksen hiilijalanjäljen yhdenmukaisesti ja vertailukelpoisesti. Tutkimuksessa havaittiin myös hiilijalanjäljen laskentaa koskevat haasteet ja jatkokehityskohteet.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää yhdenmukaiset ja luotettavat laskentamallit kuljetuskumppaneiden raportoinnin pohjaksi niin kuljetuskumppaneita valitessa kilpailutuksissa, kuin myöhemmin myös valittujen kuljetuskumppaneiden raportoinnissa.
Tutkimuksen lähestymistapana oli konstruktiivinen eli tapaustutkimus, jossa pyrittiin saamaan lisää syvällistä tietoa suppeammasta, vähemmän tunnetusta aihealueesta. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysiä sekä haastatelluita.
Tutkimuksen tuloksena saatiin syvällisempää tietoa ja ymmärrystä toimitusketjun hiilijalanjäljen määrittämisestä, sitä ohjaavista direktiiveistä ja viitekehyksistä. Löydettiin yhdenmukaista laskentaa tukevat ohjeistukset. Tutkimuksen pohjalta suunniteltiin työkalu, jolla yrityksen kuljetuskumppanit voivat ilmoittaa hallinnoimansa kuljetuksen hiilijalanjäljen yhdenmukaisesti ja vertailukelpoisesti. Tutkimuksessa havaittiin myös hiilijalanjäljen laskentaa koskevat haasteet ja jatkokehityskohteet.