Kilpailuetu osana strategiaa
Muttilainen, Juuso (2024)
Muttilainen, Juuso
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102126574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102126574
Tiivistelmä
Yritysstrategian tärkeys korostuu vuosi vuodelta enemmän ja enemmän. Kun yrityksille saatavilla olevan informaation määrä kasvaa, niiden liikkeet ja reaktiot kilpailijoiden liikkeisiin ovat tarkempia ja nopeampia kuin koskaan ennen. Modernissa nopeasti liikkuvassa hyperkilpaillussa liikemaailmassa yrityksille, joiden toiminnot eivät ole johdonmukaisia ja optimoituja ei ole enää tilaa. Liikemaailman nopeutuessa myös strategia ja kilpailuetu on käynyt läpi muutoksen siitä mitä se oli ennen. Opinnäytetyössä on tutkittu uutta ja vanhaa kirjallisuutta strategiaan ja kilpailuetuun liittyen ja selvitetään, miten yritykset toimivat nykypäivänä käyttäen tätä kirjallisuutta vertauskohtana.
Työn teoriaosio on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen osio käsittelee Yritysstrategiaa ja strategian kommunikointia. Toisessa osiossa käsitellään kilpailuetua, sen saavuttamista, hyödyntämistä ja innovointia. Siinä käsitellään myös kilpailija-analyysia ja kilpailuedun eri muotoja. Kolmannessa osiossa esitetään jo valmiita kilpailustrategioita, joista osa on vanhoja ja osa uudempia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastattelut toteutettiin hyödyntäen teoriaosion pohjalta muodostettua haastattelurunkoa. Haastateltavien identiteettejä tai yrityksiä missä he toimivat ei paljastettu, jotta haastateltavat pystyivät olemaan täysin avoimia ja antamaan tutkijalle mahdollisimman laajan ja realistisen kuvan yrityksiensä toiminnasta. Haastattelut pyrittiin pitämään samankaltaisina, jotta niiden tulokset olisivat verrattavissa, mutta silti tarpeeksi vapaina jatkokysymyksiä ja avointa dialogia varten.
Tutkimus näytti, että monia strategisia toimenpiteitä, joista on kirjoitettu jo pitkään ei ole adoptoitu oikeassa liiketoiminnassa. Strategian kommunikaatio ja työntekijöiden osallistaminen ovat avain asioita muutosvastaisuuden lieventämisessä. Kilpailustrategiat ovat skaalaltaan pienempiä ja ketterämpiä kuin kirjallisuudessa. Yritykset käyttävät hybridimallia transienttisten kilpailuetujen strategian ja traditionaalisemman kilpailustrategian väliltä. Matala yrityshierarkia lisää yrityksen suunnan yhtenäisyyttä ja lieventää painetta strategian efektiivisessä kommunikaatiossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään ja alkusyksyn välillä vuonna 2024
Työn teoriaosio on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen osio käsittelee Yritysstrategiaa ja strategian kommunikointia. Toisessa osiossa käsitellään kilpailuetua, sen saavuttamista, hyödyntämistä ja innovointia. Siinä käsitellään myös kilpailija-analyysia ja kilpailuedun eri muotoja. Kolmannessa osiossa esitetään jo valmiita kilpailustrategioita, joista osa on vanhoja ja osa uudempia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastattelut toteutettiin hyödyntäen teoriaosion pohjalta muodostettua haastattelurunkoa. Haastateltavien identiteettejä tai yrityksiä missä he toimivat ei paljastettu, jotta haastateltavat pystyivät olemaan täysin avoimia ja antamaan tutkijalle mahdollisimman laajan ja realistisen kuvan yrityksiensä toiminnasta. Haastattelut pyrittiin pitämään samankaltaisina, jotta niiden tulokset olisivat verrattavissa, mutta silti tarpeeksi vapaina jatkokysymyksiä ja avointa dialogia varten.
Tutkimus näytti, että monia strategisia toimenpiteitä, joista on kirjoitettu jo pitkään ei ole adoptoitu oikeassa liiketoiminnassa. Strategian kommunikaatio ja työntekijöiden osallistaminen ovat avain asioita muutosvastaisuuden lieventämisessä. Kilpailustrategiat ovat skaalaltaan pienempiä ja ketterämpiä kuin kirjallisuudessa. Yritykset käyttävät hybridimallia transienttisten kilpailuetujen strategian ja traditionaalisemman kilpailustrategian väliltä. Matala yrityshierarkia lisää yrityksen suunnan yhtenäisyyttä ja lieventää painetta strategian efektiivisessä kommunikaatiossa.
Opinnäytetyö toteutettiin kevään ja alkusyksyn välillä vuonna 2024