Männynkävyn jatkojalostamisen mahdollisuudet
Vilén, Vasilisa (2024)
Vilén, Vasilisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102126607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102126607
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tutkittiin männynkävyn jatkojalostamisen potentiaalia luonnontuotteeksi Suomessa. Tutkimuksen taustalla oli kasvussa oleva kuluttajien kiinnostus terveellisiä ja luonnollisia tuotteita kohtaan. Männynkävyn potentiaalinen hyödyntäminen luonnontuotteena vastaisi tähän terveystrendiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää männynkävyn jatkojalostamisen mahdollisuudet luonnontuotteena ja arvioida sen potentiaalia tuoda uusia tuotteita Suomen elintarvikemarkkinoille.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli laajemmin luonnontuotealaa, mutta rajauksessa painotettiin männynkävyn käyttöä ja tuotiin esille esimerkkejä jo olemassa olevista männynkäpyä sisältävistä tuotteista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui haastatteluista, jotka tehtiin viidelle valikoiduille elintarvike- ja luonnontuotealan asiantuntijoille. Haastattelun tukena käytettiin valmista kysymysrunkoa. Kysymykset valittiin siten, että niiden avulla voitiin kartoittaa männynkävyn käyttömahdollisuuksia, saatavuutta, jatkojalostuspotentiaalia ja markkinointinäkymiä sekä tunnistaa siihen liittyviä haasteita ja riskejä Suomessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että männynkävyn jatkojalostamisella on merkittävää potentiaalia elintarviketeollisuudessa Suomessa. Menestyminen markkinoilla edellyttää kuitenkin tarkkaa suunnittelua, tehokasta keräysverkostoa sekä investointeja tuotekehitykseen ja markkinointiin. Vaikka haasteita on, männynkävyn tulevaisuus luonnontuotteena nähtiin optimistisena, ja sen ekologisuus sekä uutuusarvo voivat olla merkittäviä vetovoimatekijöitä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli laajemmin luonnontuotealaa, mutta rajauksessa painotettiin männynkävyn käyttöä ja tuotiin esille esimerkkejä jo olemassa olevista männynkäpyä sisältävistä tuotteista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimusmenetelmänä eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui haastatteluista, jotka tehtiin viidelle valikoiduille elintarvike- ja luonnontuotealan asiantuntijoille. Haastattelun tukena käytettiin valmista kysymysrunkoa. Kysymykset valittiin siten, että niiden avulla voitiin kartoittaa männynkävyn käyttömahdollisuuksia, saatavuutta, jatkojalostuspotentiaalia ja markkinointinäkymiä sekä tunnistaa siihen liittyviä haasteita ja riskejä Suomessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että männynkävyn jatkojalostamisella on merkittävää potentiaalia elintarviketeollisuudessa Suomessa. Menestyminen markkinoilla edellyttää kuitenkin tarkkaa suunnittelua, tehokasta keräysverkostoa sekä investointeja tuotekehitykseen ja markkinointiin. Vaikka haasteita on, männynkävyn tulevaisuus luonnontuotteena nähtiin optimistisena, ja sen ekologisuus sekä uutuusarvo voivat olla merkittäviä vetovoimatekijöitä.