Teollisuusvaihdevalmistuksen laatupalautejärjestelmän kehittäminen
Tiihonen, Juho (2024)
Tiihonen, Juho
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102126604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102126604
Tiivistelmä
Globaalisti toimivan teollisuusvaihdevalmistajan David Brown Santasalo Finland Oy:n laatupalautejärjestelmän kehittämisen taustana oli järjestelmän nykytila ja koko organisaation tasolla matalaksi jäänyt käyttöaste sekä siitä johtuva puutteellinen laatuhaasteiden raportointi toiminnanohjausjärjestelmään. Järjestelmää haluttiin päivittää vastaamaan nykyhetken tarpeita ja löytää mahdollisia uusia toimintamalleja toteuttaa laatupalautteiden raportointia varsinkin tuotannossa.
Kehittämistutkimuksen päätavoitteena oli nostaa laatupalautejärjestelmän käyttöastetta kaikissa David Brown Santasalo Finland Oy:n tuotannon toiminnoissa, jolloin järjestelmä nousisi koko organisaation yhteiseksi työkaluksi. Muita tavoitteita oli löytää mahdollinen ratkaisu toistuviin laatupalautteisiin puuttumiseen ja paremman laatupalauteprosessin kehittäminen. Toteutustavaksi valikoitui järjestelmän nykytilan analysoinnin jälkeen kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, jonka avulla pystyttiin tarkastelemaan uusia mahdollisuuksia toteuttaa laatupalautteiden raportointia.
Uusia järjestelmiä ja prosesseja kehittäessä apua oli myös käyttäjätutkimuksesta, jossa vaihtoehtoista raportointitapaa testattiin halutun käyttäjäryhmän, eli tuotannon työntekijöiden keskuudessa. Käyttäjätestauksen tulokset osoittivat, että kehitystoimenpiteiden suunta oli oikea ja uusi järjestelmä herätti pääosin
positiivisia ajatuksia testiin osallistuneiden kesken. Laatupalautejärjestelmän osalta suoritettiin myös benchmarking DB Santasalo-konsernin DB Defence-yhtiön kanssa. Benchmarkingin avulla saatiin hyviä esimerkkejä, joilla laatupalautteiden toistuvuuksiin voidaan puuttua. Tuloksena saatiin luotua muutosehdotus järjestelmään ja prosesseihin, millä päästään jokaiseen tavoitteeseen. Toiminnanohjausjärjestelmän uudella käyttöliittymällä saadaan tuotannossa laatupalautteen tekemisestä helpompaa, mikä nostaisi käyttöastetta. Uuden käyttöliittymän käyttöönoton myötä voitiin luoda koko organisaatiolle yhtenäinen laatupalauteprosessin kuvaus, joka parantaa yrityksen laatujohtamista ja toimitusvarmuutta. Samalla syntyi 8D-mallia hyödyntävä toistuvien laatupuutteiden menettelyprosessi, jolla pystytään vaikuttamaan yrityksen laatukustannuksiin. Muutosehdotusten universaali malli mahdollistaa niiden jatkuvan kehittämisen ja käyttöönoton myös muissa DB Santasalo-konsernin yhtiöissä.
Kehittämistutkimuksen päätavoitteena oli nostaa laatupalautejärjestelmän käyttöastetta kaikissa David Brown Santasalo Finland Oy:n tuotannon toiminnoissa, jolloin järjestelmä nousisi koko organisaation yhteiseksi työkaluksi. Muita tavoitteita oli löytää mahdollinen ratkaisu toistuviin laatupalautteisiin puuttumiseen ja paremman laatupalauteprosessin kehittäminen. Toteutustavaksi valikoitui järjestelmän nykytilan analysoinnin jälkeen kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus, jonka avulla pystyttiin tarkastelemaan uusia mahdollisuuksia toteuttaa laatupalautteiden raportointia.
Uusia järjestelmiä ja prosesseja kehittäessä apua oli myös käyttäjätutkimuksesta, jossa vaihtoehtoista raportointitapaa testattiin halutun käyttäjäryhmän, eli tuotannon työntekijöiden keskuudessa. Käyttäjätestauksen tulokset osoittivat, että kehitystoimenpiteiden suunta oli oikea ja uusi järjestelmä herätti pääosin
positiivisia ajatuksia testiin osallistuneiden kesken. Laatupalautejärjestelmän osalta suoritettiin myös benchmarking DB Santasalo-konsernin DB Defence-yhtiön kanssa. Benchmarkingin avulla saatiin hyviä esimerkkejä, joilla laatupalautteiden toistuvuuksiin voidaan puuttua. Tuloksena saatiin luotua muutosehdotus järjestelmään ja prosesseihin, millä päästään jokaiseen tavoitteeseen. Toiminnanohjausjärjestelmän uudella käyttöliittymällä saadaan tuotannossa laatupalautteen tekemisestä helpompaa, mikä nostaisi käyttöastetta. Uuden käyttöliittymän käyttöönoton myötä voitiin luoda koko organisaatiolle yhtenäinen laatupalauteprosessin kuvaus, joka parantaa yrityksen laatujohtamista ja toimitusvarmuutta. Samalla syntyi 8D-mallia hyödyntävä toistuvien laatupuutteiden menettelyprosessi, jolla pystytään vaikuttamaan yrityksen laatukustannuksiin. Muutosehdotusten universaali malli mahdollistaa niiden jatkuvan kehittämisen ja käyttöönoton myös muissa DB Santasalo-konsernin yhtiöissä.