Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pakohuonepedagogiikka ja dialektinen käyttäytymisterapia nuorten mielenterveys- ja nepsykuntoutujien tukena

Laukkanen, Johanna; Peltorinne, Annika (2024)

 
Avaa tiedosto
Laukkanen_Peltorinne.pdf (677.5Kt)
Lataukset: 


Laukkanen, Johanna
Peltorinne, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102226663
Tiivistelmä
Tässä kirjallisuuskatsauksessa kartoitettiin dialektisen käyttäytymisterapian ja pakohuonepedagogiikan menetelmiä, joita voidaan käyttää neuropsykiatrisista ja mielenterveysterveyden häiriöistä kärsivien nuorten kuntoutuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa menetelmällistä tietoa siitä, miten dialektista käyttäytymisterapiaa ja pakohuonepedagogiikkaa voidaan käyttää mielenterveys- ja nepsynuorten hyvinvoinnin tukemiseen. Tutkimuskysymykseksi valittiin: miten dialektinen käyttäytymisterapia ja pakohuonepedagogiikka tukevat nuorten hyvinvointia.

Opinnäytetyö toteutettiin osana esiselvitystyötä Satakunnan ammattikorkeakoulun Yhdessä pakoon -hankkeelle. Opinnäytetyö aloitettiin tammikuussa 2024, varsinainen aineiston kerääminen pääsi alkuun keväällä 2024.

Aineistoja etsittiin Google Scholar-, PubMed- ja Cinahl -tietokannoista, joista saatuja tuloksia rajattiin sisäänotto- ja poissulkukriteereillä. Tutkimuksissa käytettiin viimeisen kymmenen vuoden aikana tehtyjä tieteellisiä tutkimuksia sekä koottiin ja analysoitiin aineistoa systemaattisesti. Työhön valikoitui yksi suomenkielinen ja seitsemän englanninkielistä tutkimusta, joista kolme oli tehty Suomessa ja loput Ruotsissa, Romaniassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Australiassa. Tutkimusten laatua arvioitiin CASP-pisteytyksellä ja analyysi tehtiin sisällönanalyysillä.

Johtopäätökseksi saatiin, että sekä pakohuonepedagogiikka että dialektinen käyttäytymisterapia voivat molemmat tarjota käyttökelpoisia työkaluja mielenterveys- ja neuropsykiatrisesti oireilevien nuorten kuntoutukseen. Niiden yhdistäminen voi mahdollistaa turvallisen ja motivoivan ympäristön harjoitella uusia taitoja selviytyä haastavasta arjesta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste