Tekoälyn hyödyntäminen strategisessa markkinoinnissa
Kylander, Ronja (2024)
Kylander, Ronja
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326681
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajalle, miten tekoälyä voidaan hyödyntää strategisessa markkinoinnissa. Tekoäly on ajankohtainen aihe työelämässä, etenkin markkinoinnissa. Tekoälyä voidaan hyödyntää markkinoinnin tehostamiseen, automatisointiin ja ajankohtaistamiseen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kirjallisten lähteiden analysoinnista tekoälyn käytöstä, historiasta, tulevaisuudesta, hyvistä ja huonoista puolista sekä käytöstä markkinoinnissa. Toimeksianto-osuus toteutettiin hyödyntämällä nykytila-analyysiä yrityksestä, haastattelemalla yrityksen perustajaa sekä käymällä läpi yrityksen verkkosivuja ja sosiaalisen median tilejä sekä niiden analytiikkaa. Näiden perusteella valittiin toimeksiantajan näkökulmasta paras tekoälytyökalu markkinointiin. Tekoälytyökalulla tuotettiin toimeksiantajan tarpeiden mukaisesti strategista markkinointisisältöä.
Opinnäytetyön tulos on selvitys generatiivisen tekoälyn käytöstä strategisessa markkinoinnissa. Selvityksessä avataan, miten tekoälyä kannattaa hyödyntää tekstin ja kuvien tuottamiseen. Näiden pohjalta toimeksiantajalle luotiin ehdotuksia tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnissaan. Tulokset soveltuvat myös muihin yrityksiin, kun etsitään tietoa tekoälyn käytöstä markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tietoperusta koostui kirjallisten lähteiden analysoinnista tekoälyn käytöstä, historiasta, tulevaisuudesta, hyvistä ja huonoista puolista sekä käytöstä markkinoinnissa. Toimeksianto-osuus toteutettiin hyödyntämällä nykytila-analyysiä yrityksestä, haastattelemalla yrityksen perustajaa sekä käymällä läpi yrityksen verkkosivuja ja sosiaalisen median tilejä sekä niiden analytiikkaa. Näiden perusteella valittiin toimeksiantajan näkökulmasta paras tekoälytyökalu markkinointiin. Tekoälytyökalulla tuotettiin toimeksiantajan tarpeiden mukaisesti strategista markkinointisisältöä.
Opinnäytetyön tulos on selvitys generatiivisen tekoälyn käytöstä strategisessa markkinoinnissa. Selvityksessä avataan, miten tekoälyä kannattaa hyödyntää tekstin ja kuvien tuottamiseen. Näiden pohjalta toimeksiantajalle luotiin ehdotuksia tekoälyn hyödyntämisestä markkinoinnissaan. Tulokset soveltuvat myös muihin yrityksiin, kun etsitään tietoa tekoälyn käytöstä markkinoinnissa.