Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Joululahja ennen joulua : sesonkimyynnin ohjaaminen data-analyysin pohjalta

Keskinen, Anssi (2024)

Avaa tiedosto
Keskinen_Anssi.pdf (1.703Mt)
Lataukset: 


Keskinen, Anssi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102326714
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yritykselle, joka oli erikoistunut luomutuotteiden tukkukauppaan. Yrityksen asiakaskunta oli laaja: pienistä kivijalkamyymälöistä verkkokauppoihin ja luontaistuoteketjuista aina valtakunnallisiin suuriin supermarketketjuihin asti. Joulun sesonkimyynti oli yritykselle tärkeässä roolissa vaikuttaen merkittävästi vuotuiseen liikevaihtoon ja tulokseen.

Opinnäytetyön tavoite ja tarkoitus olivat kaksivaiheiset. Ensimmäisessä vaiheessa tavoitteena oli kirkastaa kuvaa sesonkimyynnin lainalaisuuksista. Tavoitteen saavuttamiseksi tarkoituksena oli tehdä data-analyysi vuosien 2019–2021sesonkimyynneistä. Toisessa vaiheessa tavoitteena oli data-analyysin pohjalta kohdentaa yrityksen resursseja tehokkaammin ja ohjata vuoden 2022 sesonkimyyntiä siten, että sesongin liikevaihto kasvaisi koronaa edeltävälle tasolle ja tulos paranisi. Tavoitteen saavuttamiseksi oli tarkoituksena asettaa mitattavia tavoitteita sekä ohjata ja johtaa myyjiä huomioimaan tärkeimmät asiakasryhmät ja tuotekategoriat sekä keskittymään niiden kasvattamiseen.

Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli myynnin mittaamisen ja ohjaamisen sekä tavoiteasetannan teorioita ja motivaation merkitystä työssä. Teoriaa sovellettiin data-analyysissa ja sen pohjalta tehtyjen toimenpiteiden ohjaamisessa. Data-analyysin pohjalta pystyttiin toteamaan tarpeelliset kehityskohteet kolmella osa-alueella: tiettyjen asiakassegmenttien kasvattaminen, sesongin uutuustuotteisiin panostaminen sekä sesongin ennakkomyynnin lisääminen. Kehityskohteita ohjattiin ensisijaisesti aikatauluttamalla, ohjaamalla tiimin resursseja uudelleen sekä varaamalla aikaa toimintojen seuraamiseen, tukemiseen ja ohjaamiseen.

Sesongin liikevaihto ylitti koronaa edeltävän tason. Tältä osin opinnäytetyön tavoite saavutetaan hyvin. Sesonkimyynnin tulos kasvoi euromääräisesti, mutta jäi prosentuaalisesti pienemmäksi. Poikkeuksellisten vuosien tuomat radikaalit muutokset energian, rahtien ja pakkausmateriaalien hinnoissa sekä inflaation vaikutus kulutukseen vaikuttivat tavoitetta pienempään tulokseen. Opinnäytetyö antaa työkaluja sesonkimyynnin kasvattamiseen ja pienen yrityksen resurssien kohdentamiseen sekä tietoa ennakkomyyntiin liittyvistä riskeistä ja mahdollisuuksista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste