Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekoäly yritysmyynnin tukena

Kankkunen, Aatu (2024)

 
Avaa tiedosto
Kankkunen_Aatu.pdf (387.4Kt)
Lataukset: 


Kankkunen, Aatu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426751
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii tekoälyn mahdollisuuksia yritysmyynnissä, tarkastellen sen nykytilaa sekä tulevaisuuden potentiaalia. Alati digitalisoituvassa yhteiskunnassa asiakasvaatimukset kasvavat jatkuvasti, jolloin myyntiorganisaatioiden on etsittävä uusia tapoja tehostaa toimintaansa vastatakseen näihin vaatimuksiin. Aihe sai alkunsa, kun opinnäytetyön kirjoittaja aloitti uusien haasteiden parissa kehittäessään yrityksen myynti- ja markkinointiprosesseja, minkä seurauksena tekoäly nousi keskeiseksi keskustelunaiheeksi.

Työ alkaa käsittelemällä tekoälyn perusperiaatteita ja vaikutuksia sekä tarkastelemalla yritysmyynnin eri osa-alueita ja vaiheita. Lopulta syntyy kokonaiskuva siitä, kuinka tekoäly voi tukea ja virtaviivaistaa myyntiprosesseja.

Empiirinen osuus toteutettiin teemahaastatteluina kolmelle ylimmän johdon edustajalle, joilla oli erilaisia kokemuksia tekoälyn hyödyntämisestä yritysmyynnissä. Haastatteluissa nousi esiin tekoälyn monipuoliset sovellusratkaisut, sen tulevaisuuden roolin arviointi sekä useiden myyntiprosessia tukevien elementtien tunnistaminen. Tekoälyä käytettiin erityisesti automatisoinnin, päivittäisten tehtävien nopeuttamisen ja asiakastyytyväisyyden parantamisen välineenä. Siitä huolimatta tekoälyyn suhtaudutaan yhä osittain varauksella, erityisesti asiakas- ja henkilötietojen käsittelyn osalta. Tulevaisuudessa odotetaan laajempia myynnin automatisoinnin työkaluja, jotka voisivat kattaa jopa koko myyntiprosessin, jolloin ihmisen rooli keskittyisi asiakaskeskusteluihin ja tekoäly hoitaisi rutiinitehtävät.

Johtopäätöksissä todettiin, että monet myyntiorganisaatiot ovat onnistuneet tehostamaan prosessejaan erityisesti viestinnän, prospektoinnin ja pienten automatisoitavien tehtävien osalta. Vaikka tekoälyyn suhtaudutaan edelleen varovaisesti, sen tulevaisuuden mahdollisuudet nähdään positiivisina. On kuitenkin huomioitava, että tekoälyn käyttö vaatii jatkuvaa seurantaa, kehittämistä ja optimointia, jotta saavutetaan turvalliset ja toivotut tulokset.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste