Äkillisen psyykkisen trauman kokeneen peruskouluikäisen kohtaaminen ja vakauttaminen koulusosiaalityössä
Alenius, Veera; Seppänen, Aino (2024)
Alenius, Veera
Seppänen, Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102426755
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kuvaileva kirjallisuuskatsaus äkillisen psyykkisen trauman kokeneen peruskouluikäisen kohtaamisesta ja vakauttamisesta koulusosiaalityössä. Kirjallisuuskatsauksen ensisijaisena tutkimuskysymyksenä oli, miten äkilliset traumat vaikuttavat peruskouluikäiseen nuoreen.
Kirjallisuuskatsauksessa tuotiin yleisellä tasolla esille koulusosiaalityön tarkoitusta ja merkitystä. Koulun sosiaalityö on laaja-alaista: se ulottuu opettajien, vanhempien ja oppilaiden kohtaamisesta ja tukemisesta mahdollisen äkillisen trauman syntymisestä vakauttamiseen. Jo varhain lapsuudessa syntynyt trauma voi alkaa oireilla myöhemmin peruskouluikäisenä. Koulusosiaalityötä tekevällä henkilöllä on tärkeää olla tietoa traumaoireista, niiden tunnistamisesta sekä nuoren tukemisesta, jotta tietoa voi hyödyntää työssä.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan todeta, että aiheesta on aiemmin tutkittua tietoa, mutta varsinaisia suomenkielisiä tutkimuksia ei löydy. Aihe on useita henkilöitä koskettava, ja kattavaa tietoa tarvitaan. Traumasta ja sen vaikutusten ymmärtämisestä on monipuolisesti hyötyä sekä ammattilaisille että muutoinkin aiheesta kiinnostuneille. Kohtaaminen erityisesti herkässä tilassa olevan henkilön kanssa on aina mieleen jäävä, joten aidon hyvän kohtaamisen merkitystä ei tule vähätellä.
Kirjallisuuskatsauksessa tuotiin yleisellä tasolla esille koulusosiaalityön tarkoitusta ja merkitystä. Koulun sosiaalityö on laaja-alaista: se ulottuu opettajien, vanhempien ja oppilaiden kohtaamisesta ja tukemisesta mahdollisen äkillisen trauman syntymisestä vakauttamiseen. Jo varhain lapsuudessa syntynyt trauma voi alkaa oireilla myöhemmin peruskouluikäisenä. Koulusosiaalityötä tekevällä henkilöllä on tärkeää olla tietoa traumaoireista, niiden tunnistamisesta sekä nuoren tukemisesta, jotta tietoa voi hyödyntää työssä.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan todeta, että aiheesta on aiemmin tutkittua tietoa, mutta varsinaisia suomenkielisiä tutkimuksia ei löydy. Aihe on useita henkilöitä koskettava, ja kattavaa tietoa tarvitaan. Traumasta ja sen vaikutusten ymmärtämisestä on monipuolisesti hyötyä sekä ammattilaisille että muutoinkin aiheesta kiinnostuneille. Kohtaaminen erityisesti herkässä tilassa olevan henkilön kanssa on aina mieleen jäävä, joten aidon hyvän kohtaamisen merkitystä ei tule vähätellä.