Vastuullisen markkinoinnin tulevaisuus
Silander, Tuuli (2024)
Silander, Tuuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102526820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102526820
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ideana oli selvittää kiinnostaako kuluttajia vastuullisuus lapsiin ja nuoriin kohdistuvassa markkinoinnissa, ja vaikuttavatko vastuullisuus asiat kuluttajan ostopäätökseen. Opinnäytetyö tehtiin itsenäisesti ilman tilaajaa. Työn tutkimuskysymyksinä olivat tunnistaako asiakas mikä tekee mainoksesta vastuullisen? Erottaako asiakas vastuullista mainosta vastuuttomasta mainoksesta, sekä kuinka mainosten vastuullisuus vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen? Vastuullisuutta käsiteltiin nuoriin ja lapsiin kohdistuvan markkinoinnin kautta. Kyselytutkimuksessa kysyttiin muun muassa ovatko vastaajat kohdanneet epäsopivaa markkinointia lapsiin ja nuoriin kohdistetussa mainonnassa, lukevatko asiakkaat kestävyysraportteja, olisivatko asiakkaat valmiita käyttämään tuotteeseen enemmän rahaa, jos se olisi vastuullisempi ja mikä tekee lapsille ja nuorille suunnatuista mainoksista mielestäsi vastuuttomia?
Työn teoriaviitekehyksessä käsiteltiin vastuullisuutta ja sen mittareita. Aiheina olivat muun muassa yhteiskuntavastuu, vihermarkkinointi ja kestävä kehitys. Vastuullisuuden mittareista käsiteltiin muun muassa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita, lainsäädäntöä sekä kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjä. Kyselytutkimukseen valittiin tutkimuksellinen toteutustapa, jotta tieto oli nykyaikaista, ja sitä saatiin kerättyä suoraan asiakkailta. Tutkimuksen kohteeksi valittiin erityisesti lapsiin ja nuoriin kohdistuva markkinointi. Määrällistä tutkimusta käytettiin koska haluttiin saada tietoa siitä kuinka suuri osa asiakkaista on kestävän kehityksen kannalla. Tutkimus suunnattiin Suomessa asuville kuluttajille. Kysely toteutettiin Microsoft Forms alustalla ja tulokset ladattiin Microsoft Exceliin, jossa tieto käsiteltiin ympyräkaavioiksi ja taulukoiksi.
Tutkimuksen avulla selvisi, että nuoret naiset olivat kaikista vastaajista eniten kiinnostuneita markkinoinnin vastuullisuudesta. Suurin osa vastaajista olivat kohdanneet epäsopivaa markkinointia ja olivat siitä huolissaan. Vain pieni osa vastaajista seurasi yritysten vastuullisuusraportointia. Suurin osa vastaajista ei pitänyt lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa markkinointia totuudenmukaisena, ja olivat valmiita maksamaan enemmän vastuullisemmasta tuotteesta. 93% vastaajista olivat kiinnostuneita lapsiin ja nuoriin kohdistuvan mainonnan vastuullisuudesta, eli yritysten tulisi jatkossa myös kiinnittää asiaan huomiota parantaakseen asemaansa asiakkaiden keskuudessa. Jatkotutkimuksissa voidaan käsitellä lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa markkinointia suomalaisissa yrityksissä, sillä tämä tutkimus keskittyi ulkomaisiin yrityksiin.
Työn teoriaviitekehyksessä käsiteltiin vastuullisuutta ja sen mittareita. Aiheina olivat muun muassa yhteiskuntavastuu, vihermarkkinointi ja kestävä kehitys. Vastuullisuuden mittareista käsiteltiin muun muassa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita, lainsäädäntöä sekä kansainvälisen kauppakamarin markkinointisääntöjä. Kyselytutkimukseen valittiin tutkimuksellinen toteutustapa, jotta tieto oli nykyaikaista, ja sitä saatiin kerättyä suoraan asiakkailta. Tutkimuksen kohteeksi valittiin erityisesti lapsiin ja nuoriin kohdistuva markkinointi. Määrällistä tutkimusta käytettiin koska haluttiin saada tietoa siitä kuinka suuri osa asiakkaista on kestävän kehityksen kannalla. Tutkimus suunnattiin Suomessa asuville kuluttajille. Kysely toteutettiin Microsoft Forms alustalla ja tulokset ladattiin Microsoft Exceliin, jossa tieto käsiteltiin ympyräkaavioiksi ja taulukoiksi.
Tutkimuksen avulla selvisi, että nuoret naiset olivat kaikista vastaajista eniten kiinnostuneita markkinoinnin vastuullisuudesta. Suurin osa vastaajista olivat kohdanneet epäsopivaa markkinointia ja olivat siitä huolissaan. Vain pieni osa vastaajista seurasi yritysten vastuullisuusraportointia. Suurin osa vastaajista ei pitänyt lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa markkinointia totuudenmukaisena, ja olivat valmiita maksamaan enemmän vastuullisemmasta tuotteesta. 93% vastaajista olivat kiinnostuneita lapsiin ja nuoriin kohdistuvan mainonnan vastuullisuudesta, eli yritysten tulisi jatkossa myös kiinnittää asiaan huomiota parantaakseen asemaansa asiakkaiden keskuudessa. Jatkotutkimuksissa voidaan käsitellä lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa markkinointia suomalaisissa yrityksissä, sillä tämä tutkimus keskittyi ulkomaisiin yrityksiin.