Asiakkuudenhoitomallin kehittäminen strategiaa tukemaan
Hirvi, Riitta (2024)
Hirvi, Riitta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102626858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024102626858
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajayrityksen B2B-liiketoiminnalle strategisia tavoitteita edistävä asiakkuudenhoitomalli. Opinnäytetyön lähtökohtana oli selvittää toimeksiantajayrityksen käytössä olevan asiakkuudenhoitomallin nykytila sekä tunnistaa nykyisen asiakkuudenhoitomallin vahvuudet ja kehityskohteet. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia toimeksiantajayrityksen B2B-myynnin käyttöön joustavampi, massaräätälöitävä käytännön työväline tukemaan asiakkuuksien hoitoa.
Opinnäytetyö oli yhdistelmä tapaustutkimusta ja konstruktiivisista tutkimusta. Lähestymistavan valinnassa tapaustutkimus mahdollisti syvällisen ymmärryksen kehittämisen tutkittavasta tapauksesta ja konstruktiivinen tutkimusote auttoi luomaan teoreettisesti perustellun käytännön ratkaisun. Tutkimusaineiston keskeisenä hankintamenetelmänä käytettiin toimeksiantajayrityksen avainhenkilöstölle suoritettuja kvalitatiivisia puolistrukturoituja haastatteluita. Niiden avulla kerättiin arvokasta tietoa toimeksiantajayrityksen asiakassuhteiden hoidosta. Haastatteluaineiston analysointi toteutettiin induktiivisesti laadullisen sisällönanalyysin avulla. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin opinnäytetyöntekijän omaa asiantuntemusta ja havainnointia sekä toimeksiantajayrityksen dokumentaatiota.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin arvon luomiseen B2B-markkinassa sekä myynnin ohjaukseen B2B-asiakaskohtaamisissa. Teoreettisten näkökulmien avulla pyrittiin luomaan vahva perusta asiakkuudenhoitomallin kehittämiselle vastaamaan toimeksiantajayrityksen todellisia tarpeita.
Tutkimustulokset osoittivat, että tarve asiakkuudenhoitomallin kehittämiselle on todellinen. Tutkimustulokset osoittivat myös, että toimeksiantajayritykseen tarvitaan kehittämisprosessi varmistamaan asiakkuudenhoitomallin ajantasaisuus ja toimeksiantajayrityksen liiketoimintaympäristössä sekä asiakastarpeissa tapahtuvien muutosten huomiointi asiakkuudenhoidossa strategisten tavoitteiden edistämiseksi. Tutkimustulosten valossa asiakastarpeiden toteuttaminen vastaamaan asiakaslähtöistä strategiaa, vaatii joustavan massaräätälöitävän asiakkuudenhoitomallin tukemaan asiakkuusvastaavien toimintaa. Toimeksiantajayrityksen pyynnöstä osa tutkimustuloksista on päätetty salata.
Opinnäytetyö on osa laajempaa kehittämistyötä ja sen lopputuloksena syntyi kehitysehdotuksia toimeksiantajayrityksen asiakkuudenhoitomallin kehittämiseksi.
Opinnäytetyö oli yhdistelmä tapaustutkimusta ja konstruktiivisista tutkimusta. Lähestymistavan valinnassa tapaustutkimus mahdollisti syvällisen ymmärryksen kehittämisen tutkittavasta tapauksesta ja konstruktiivinen tutkimusote auttoi luomaan teoreettisesti perustellun käytännön ratkaisun. Tutkimusaineiston keskeisenä hankintamenetelmänä käytettiin toimeksiantajayrityksen avainhenkilöstölle suoritettuja kvalitatiivisia puolistrukturoituja haastatteluita. Niiden avulla kerättiin arvokasta tietoa toimeksiantajayrityksen asiakassuhteiden hoidosta. Haastatteluaineiston analysointi toteutettiin induktiivisesti laadullisen sisällönanalyysin avulla. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin opinnäytetyöntekijän omaa asiantuntemusta ja havainnointia sekä toimeksiantajayrityksen dokumentaatiota.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin arvon luomiseen B2B-markkinassa sekä myynnin ohjaukseen B2B-asiakaskohtaamisissa. Teoreettisten näkökulmien avulla pyrittiin luomaan vahva perusta asiakkuudenhoitomallin kehittämiselle vastaamaan toimeksiantajayrityksen todellisia tarpeita.
Tutkimustulokset osoittivat, että tarve asiakkuudenhoitomallin kehittämiselle on todellinen. Tutkimustulokset osoittivat myös, että toimeksiantajayritykseen tarvitaan kehittämisprosessi varmistamaan asiakkuudenhoitomallin ajantasaisuus ja toimeksiantajayrityksen liiketoimintaympäristössä sekä asiakastarpeissa tapahtuvien muutosten huomiointi asiakkuudenhoidossa strategisten tavoitteiden edistämiseksi. Tutkimustulosten valossa asiakastarpeiden toteuttaminen vastaamaan asiakaslähtöistä strategiaa, vaatii joustavan massaräätälöitävän asiakkuudenhoitomallin tukemaan asiakkuusvastaavien toimintaa. Toimeksiantajayrityksen pyynnöstä osa tutkimustuloksista on päätetty salata.
Opinnäytetyö on osa laajempaa kehittämistyötä ja sen lopputuloksena syntyi kehitysehdotuksia toimeksiantajayrityksen asiakkuudenhoitomallin kehittämiseksi.